Bijzonder dashboard
De laadstatus van de accu kun je (net als het stroomverbruik) op de voet volgen via een speciale app, het digitale tellerpaneel én het gigantische, naar de bestuurder gerichte 17 inch touchscreen - een 'gewoon' dashboard is ook zo 2013... Hoewel in dat scherm veel functies worden ondergebracht (tot de bediening van de koplampen en leeslampjes aan toe), kent het een logische menustructuur en een goede ergonomie. Wie met z'n smartphone overweg kan, heeft de tablet in de Model S ook vlot onder de knie. Knap gedaan! Over de hendels voor de verlichting en de cruise control lijkt helaas minder goed nagedacht. Die schakelaars zitten zo dicht onder elkaar, dat je vaak de verkeerde te pakken hebt. Wil je bijvoorbeeld de cruise control heractiveren, dan schakel je al gauw onbedoeld het grootlicht in en verplicht je jezelf min of meer tot een verontschuldigend handgebaar.
De hendels in het interieur van de Model S komen trouwens - net als veel knopjes - rechtstreeks uit de schappen van Mercedes-Benz. Desondanks kunnen de afwerking en het materiaalgebruik zich niet op ieder vlak meten met de Duitse grootmachten, al valt het aan de andere kant ook weer niet uit de toon. Voornaamste puntje van aandacht is eigenlijk de zitpositie, en dan met name de ondersteuning op bepaalde plekken. De zitting en de leuning van de stoelen bieden prima steun en zijn - net als het stuurwiel - voldoende instelbaar, maar de zijdelingse steun is niet helemaal je-van-het en voor lange mensen zijn de geïntegreerde hoofdsteunen een pijnpunt. Achterin betaal je de hoofdprijs voor de fraaie daklijn: vooral de hoofdruimte is een heikel punt. Met de beenruimte is het beter gesteld en da's maar goed ook, want de achterkant van de voorstoelen is wat aan de harde kant.