Tesla Model S P85 Performance Plus

- 3 maart 2014

Vette jaren

Zo valt er op detailniveau nog genoeg te winnen, maar over de gehele linie imponeert de Model S absoluut. De grootste attractie is natuurlijk de elektrische aandrijflijn, die over een duizelingwekkend acceleratievermogen beschikt en bij een rustige rijstijl ook nog eens een prima actieradius heeft. Daar staat wel tegenover dat je bij het leegraken van de accu steeds berekend moet zijn op de lange laadtijd. Even snel in vijf minuten je auto volgooien is er niet bij en dat is voor gehaaste accountmanagers met drukke agenda's soms best even puzzelen. Tesla's eigen Supercharger biedt weliswaar een adequate oplossing, maar dat netwerk is nog zo dun bezaaid dat de kans minimaal is dat je daar net bij in de buurt woont.

Ligt zo'n Supercharger om welke reden dan ook buiten je bereik, dan zit er niets anders op dan de auto bij een regulier laadpunt in te pluggen. Kun je daarmee leven, dan heb je aan de Model S één van de - zo niet dé - meest vooruitstrevende auto's die er momenteel te koop zijn. Naast z'n volledig elektrische aandrijving heeft de Model S namelijk nog twee sterke troeven op zak: z'n onderscheidende vormgeving en het futuristische touchscreen dashboard, dat opvallend gebruiksvriendelijk in de omgang is. Op finesse brengt de Tesla de Duitse reuzen niet aan het wankelen, maar zolang de Model S vanuit Den Haag nog zoveel fiscale steun in de rug krijgt, lijkt het niet meer dan logisch dat de vette jaren voor Tesla pas net begonnen zijn.

  • Aandrijflijn met veel kracht en groot bereik
  • Vooruitstrevend dashboard
  • Veel bagageruimte
  • Lage dichtheid Supercharger-netwerk
  • Vaste hoofdsteunen te laag voor lange mensen
  • Onoverzichtelijke achterkant
421 pk
600 Nm
212 km/h
4,6 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
22%
€ 66.200
€ 119.540
€ 2.192 / maand
€ 0 / kwartaal
  • 2023 - Tesla Model S Plaid

  • 2018 - Tesla Model S 100D All-Wheel Drive

  • 2016 - Tesla Model S P90D Ludicrous