Schakelgedrag
De aandrijflijn van de CT 200h is in grote lijnen gelijk gebleven. In de basis komt hij overeen met die van de Prius, dus een 1.8 liter benzinemotor en een 82pk sterke elektromotor zorgen voor de voortstuwing en via een CVT-automaat worden de krachten overgedragen op de wielen. Het is mogelijk om volledig elektrisch te rijden, maar dan wel bij constante snelheid of tijdens heel rustig optrekken en na een paar kilometer springt de benzinemotor weer bij. Je voelt aan alles dat Toyota en Lexus enorm veel ervaring hebben met hybride-techniek. De benzine- en elektromotor zijn heel goed op elkaar ingespeeld en de overschakeling tussen de ene en de andere is amper merkbaar.
Wat we gelukkig wel merken is dat de CVT-automaat flink is aangepakt. Het ‘schakelgedrag’ is zo afgesteld dat de auto meer op koppel rijdt dan op vermogen. De motor maakt daardoor minder toeren en dat heeft twee belangrijke voordelen: een lager verbruik en een prettigere motorklank, niet meer het jankende geluid als je wat vlotter optrekt. Sowieso heb je weinig last van geluiden tijdens het rijden: de CT 200h is heel stil. Vooral wanneer de opties ‘Mark Levinson audio’ en ‘DAB digitale radio’ zijn aangevinkt en er een mooi stukje muziek opstaat, is het echt genieten. Dan waan je je in een auto die een veelvoud kost van deze en dat is een heel fijne ervaring.
Opel Astra 1.2 Turbo 130 Ultimate
Cupra Born 58 kWh Performance One 150 kW
Mazda 3 e-Skyactiv G 2.0 150 Sportive
Volkswagen ID.3 204 pk 1st Plus
Mercedes-Benz A-klasse 250 e Business Solution AMG Limited
Seat Leon 1.5 eTSI FR
Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style
BMW 1 Serie 118i Luxury Line
Nissan Leaf e+ 62 kWh Tekna
Skoda Scala 1.5 TSI Sport Business