Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDi 180 GT

Pawel Piotrowski - 20 maart 2015

Een kwestie van Weltanschauung

De recente facelift van de 508 is vooral het interieur ten goede gekomen. Na het plaatsnemen in de riante en comfortabele zetels valt direct het opgeruimde dashboard op. Het aantal losse knoppen is teruggebracht en de bediening van de belangrijkste functies is in het nieuwe touchscreen samengebracht. Het scherm heeft een hoge resolutie, een logische user interface en reageert vrijwel direct op aanraking. Voor een comfortabele bediening ligt het helaas te ver van de bestuurder af. Bij gebruik van de bekerhouders staan flessen bovendien in het gezichtsveld van de bestuurder en voorpassagier. Ondoordacht? Ach, alles is een kwestie van Weltanschauung. Qua interieurmaterialen en afwerking kan de 508 zich ook met nieuwere concurrenten meten. Alles voelt solide en hoogwaardig aan. Op detailniveau heeft Peugeot enkele verbeteringen doorgevoerd. De interieurverlichting is nu helder wit en het scherm tussen de tellers heeft mooiere graphics gekregen.

Dankzij het riante ruimteaanbod en de luxe uitrusting schurkt de 508 gevoelsmatig tegen het hogere E-segment aan. In de elektrisch verstelbare voorstoelen kunnen zelfs mannen van twee meter een aangename en ontspannen zitpositie vinden. Het riante verstelbereik van de stuurkolom draagt daar aan bij. Ook op de achterbank gaat het er luchtig aan toe. De hoofd- en beenruimte is uitstekend. In de bagageruimte van 560 liter kun je de inboedel van een studentenkamer kwijt. Enkel de nieuwe Volkswagen Passat en Skoda Superb bieden nog meer ruimte. Qua uitrusting overtreft de GT de luxueuze Allure. Een bestuurderstoel met massagefunctie behoort tot de standaarduitrusting, net als een achteruitrijcamera, dodehoekwaarschuwing en head-up display. Alleen de fraaie lederen bekleding met rode stiksels, de lekker klinkende JBL audioinstallatie, elektrische achterklep en vierzone climate control zijn optioneel. Om al deze luxe onder te brengen moest de bedieningsergonomie wel een pas op de plaats maken. De startknop bevindt zich links van het stuur en de knoppen van het head-up display zijn verstopt achter een klepje. Even zoeken dus.

180 pk
400 Nm
226 km/h
8,6 s
5,5 (4.6) l/100km
120 g/km
D
22%
€ 32.590
€ 53.230
€ 976 / maand
€ 426 - € 458 / kwartaal
  • Mercedes-Benz C-Klasse Estate C 220 BlueTEC Avantgarde Ambition

  • Skoda Superb Combi 2.0 TDI 190 pk Style Businessline

  • Kia Optima Sportswagon GT 2.0 T-GDi AT6

  • Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi 150pk Titanium

  • Renault Talisman Estate Energy dCi 160 EDC Intens

  • Volkswagen Passat Variant GTE 1.4 TSI PHEV Highline

  • Honda Accord Tourer 2.2 i-DTEC 180 Type S

  • Volvo V60 Cross Country T5 Nordic+ Luxury Line

  • Subaru Outback 2.5i Lineartronic CVT Premium EyeSight

  • 2021 - Peugeot 508 Peugeot Sport Engineered

  • 2020 - Peugeot 508 SW HYbrid 225 e-EAT8 Blue Lease Allure

  • 2018 - Peugeot 508 SW BlueHDi 130 S&S EAT8 Allure

  • 2018 - Peugeot 508 Berline PureTech 225 S&S EAT8 GT

  • 2012 - Peugeot 508 SW RXH HYbrid4

  • 2012 - Peugeot 508 1.6 e-HDi Active

  • 2011 - Peugeot 508 SW 2.0 HDiF-140 Allure