Goedzak
Tijdens het rijden laat de Tivoli zich als een echte goedzak kennen. De atmosferische benzinemotor is met zijn 128 pk krachtig genoeg en hoewel het maximumkoppel vrij laat beschikbaar komt door het ontbreken van een turbo, heb je zelden het gevoel iets tekort te komen. Wel is de motor vrij luidruchtig en maakt hij ondanks de zesbak veel toeren bij een koerssnelheid van 120 kilometer per uur. Een ander smetje is de eerder genoemde zesbak, die een beetje nukkig is en dan hakerig schakelt én waarvan de pook niet echt lekker in de hand ligt.
De koper van een compacte crossover doet dat om de hogere zit en het hogere comfort ten opzichte van een gewone B-segment auto. Aan die verwachtingen voldoet ook de Tivoli, want het is een zeer comfortabele auto, zonder dat de demping week is. Het rijgedrag is erg volwassen en in balans, zelfs beter dan dat van de Captur of een Suzuki Vitara. Met bochtige weggetjes of klaverbladen doe je de Tivolirijder geen plezier, want de besturing is vrij indirect en de auto helt behoorlijk over in bochten. De besturing is op standje Sport te zetten, maar voor het betere stuurmanswerk bedankt de SsangYong graag. En daar koop je de stoere crossover ook niet voor. De Tivoli is geen koopje en dat heeft onder meer te maken met het hoge verbruik en de bijbehorende CO2-uitstoot die de auto heeft. In de praktijk doet de auto er nog een schepje bovenop, waardoor het gemiddelde verbruik nog geen 1 op 13 is (daar waar 1 op 15,5 beloofd wordt).
Mazda CX-3 SKYACTIV-G 6-MT Luxury
MG ZS EV Luxury
Renault Captur 1.3 TCe 130 EDC GPF Initiale Paris
Volkswagen T-Cross 1.0 TSI Life
Seat Arona 1.5 TSI FR Business Intense
Jeep Renegade 1.0 GSE T3 Limited
Ford Fiesta Active 1.0 EcoBoost 100
Ford EcoSport 1.0 EcoBoost ST-Line
Kia Stonic 1.0 T-GDI 120 pk DynamicLine
Citroën C3 Aircross Puretech 110 EAT6 Shine