Verrassend goed
Nog iets om rekening mee te houden is het beperkte trekgewicht: de 1.0 TSI mag slechts 1.000 kg trekken (of 1.100 kg in het geval van de Variant). Dat doet het ergste vermoeden ten aanzien van de prestaties, maar die blijken in de praktijk juist alleszins mee te vallen. Uit ervaring wisten we al dat het met een driecilinder in dit segment helemaal niet behelpen hoeft te zijn en de Golf bevestigt dat nog maar eens. Het blokje - amper een melkpak groot - hoest 115 pk en 200 Nm op en vertaalt dat in verrassend goede prestaties. Zo sprint je vanuit stilstand keurig binnen tien tellen naar de '100' en kun je met een topsnelheid van 204 km/h - als het moet - zelfs een aardige partij meekomen op de Autobahn. Ook op tussenacceleraties komt de Golf prima uit de voeten.
2021 - Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI R-Line Business
2020 - Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style
2015 - Volkswagen Golf GTE
2014 - Volkswagen e-Golf
2014 - Volkswagen Golf Sportsvan 1.2 TSI DSG Highline
2014 - Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 122pk DSG Highline
2013 - Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI DSG Performance
2013 - Volkswagen Golf 1.4 TSI DSG Highline
2013 - Volkswagen Golf 2.0 TDI Highline
2012 - Volkswagen Golf Cabrio 2.0 TSI GTI