Porsche Cayman 2.7

- 26 augustus 2007

Niks afzien

Dat de Cayman puur als sportwagen bedoeld is, blijkt ook wel uit het feit dat het een echte tweezitter is. Geen gekunstel met iets dat nog geen half achterbankje te noemen is. Dat kan natuurlijk ook niet, want zoals het een echte sportwagen betaamt, heeft de Cayman een middenmotor die direct achter de voorstoelen verscholen gaat onder netjes met tapijt en bagagenet afgewerkte platen. Eigenlijk wel jammer, want er valt nu met de beste wil van de wereld niks van het blok te zien. Her en der in de auto kun je nog bij een accu of bijvuldop, maar daarmee houdt het ook wel op. En waar autoliefhebbers van graag hun blokje willen kunnen zien en waar de Cayman toch een auto voor liefhebbers is, is dat toch wel jammer.

De twee zitplekken zijn voorzien van zwarte stoelen - half leer, half alcantara - die het midden houden tussen sportstoelen en kuipen. Ze zijn qua hoogte en diepte goed handmatig te verstellen. Uiteraard zit je goed gevangen in deze stoeltjes om ook zijwaartse krachten goed de baas te kunnen. De smalle zetels zitten voor iemand van slank tot normaal postuur prima, maar ik kan enige vraagtekens niet onderdrukken als ik me probeer voor te stellen hoe deze stoelen functioneren voor de bredere medemens. De stoeltjes zijn natuurlijk lekker stevig, maar zeer prettig was het zachtere midden van de rugleuning. Waar je met een straffe auto toch last van je rug kan krijgen, was juist dit stuk van de stoel wat zachter. Een prima keuze wat mij betreft.

Het interieur is verder prima op orde en zeker niet Spartaans te noemen. Eigenlijk is de auto van alle luxe voorzien. Zelfs telefoon en navigatie ontbreken niet, al werkt de telefoon alleen met losse simkaart en niet via een handiger systeem als Bluetooth. Daarnaast zou stuurbediening ook wel prettig geweest zijn voor de multimedia. Dat klinkt als een wat vreemde wens in een sportwagen, maar aan de andere kant: als het er dan toch in zit, dan direct maar goed.
Het dashboard steekt verder goed in elkaar en de hoogwaardige materialen zijn uitstekend afgewerkt. Drie kokers achter het stuur bevatten de nodige informatie voor de bestuurder omtrent snelheden en aanverwante zaken. Uiteraard is de toerenteller de meest prominente in het midden. Rechts bevinden zich de meters voor brandstof en motortemperatuur en links vind je de snelheidsmeter. Nadeel van deze meter is dat hij vrij klein is en toch een groot bereik moet hebben. Daarom heeft Porsche ervoor gekozen om stappen van maar liefst 50 km/h te nemen. Dit komt natuurlijk het aflezen niet ten goede. Ondanks dat onderin de toerenteller de snelheid ook nog digitaal relatief groot wordt weergegeven, blijft de wijzerplaat toch hetgeen waar je gevoelsmatig het eerst op kijkt om de snelheid te weten te komen.

De Cayman biedt naast twee ruime zitplekken ook nog voldoende ruimte voor bagage. Achterin kunnen wat kleine spulletjes worden opgeborgen, maar voorin zitten een duizelingwekkende diepe bak tussen de voorwielen. Deze ruimte vertegenwoordigen samen een opbergruimte van maar liefst 410 liter. Al zal het laadvermogen qua gewicht nog niet imposant zijn, want zoveel gewicht extra tussen de voorwielen zal het weggedrag niet ten goede komen.

245 pk
273 Nm
260 km/h
6,1 s
9,9 (9.5) l/100km
227 g/km
G
22%
€ 68.626
€ 85.119
€ 1.561 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Audi S5 4.2 FSI quattro Pro Line

  • Audi A5 3.0 TDI quattro Pro Line

  • BMW Z4 M Coupé

  • Audi TT RS Coupé 2.5 TFSI quattro

  • BMW 3 Serie Coupé 325i High Executive

  • Lotus Evora 2+0

  • Infiniti G37S Coupé

  • Nissan 370Z

  • Audi TT 3.2 S-tronic quattro Pro Line