Volkswagen Golf GTI Edition 30 DSG

Jan Westerhof - 28 augustus 2007

Creditcard

Zijn de uiterlijke verschillen slechts bescheiden edoch doeltreffend, daar is het onderscheid met het interieur van een doorsnee Golf veel duidelijker. In één oogopslag zie je de prachtig geprofileerde stoelen, het mooie stuur en de in golfbal-design uitgevoerde pookknop. Neem plaats in de stoelen en je voelt dat het goed zit. Lekker veel zijdelingse steun voor het betere bochtenwerk en een uitstraling om van te smullen. De stoelen zijn namelijk bekleed met het ruitjespatroon dat ook de eerste GTI sierde en dat ziet er naar onze mening goed uit, maar sommige mensen zullen gruwelen van die ‘theedoek’ op hun duurbetaalde sportstoel. Daarnaast staat er heel subtiel ‘GTI’ in de hoofdsteun gestanst om de eigenaar er van te verzekeren dat er een kostbare Golf op zijn naam staat. In de Edition 30 zijn de hoofdsteunen tevens voorzien van lederen bekleding, evenals de zijwangen. Dat geeft net even dat luxueuze cachet dat de jubi-GTI kan gebruiken. Vervolgens grijp je het heerlijke stuurtje aan, dat voorzien is van wederom rode accenten. Erg mooi dat het zwarte leder bij elkaar wordt gehouden door een rood stiksel.

Het ruimteaanbod is voorin prima, maar achterin wordt het uiteraard wat krapper. Achterin stappen gaat met dank aan de walk-in stand prima, maar je moet de stoel eerst achteruit schuiven alvorens de rugleuning terug te duwen, anders staat de stoel ergerlijk dicht bij het dashboard en moet je rare capriolen uithalen om de stoel weer naar achteren te schuiven. Maar ach: er is altijd nog een vijfdeurs leverbaar.

Opvallend was bij deze Golf de magere afwerking van het interieur. De materialen zagen er allemaal prima uit en het interieur deed ‘premium’ aan, maar de naden tussen bepaalde delen waren wel erg groot. Het dashboard en de portierrand sloten zelfs bijzonder slecht op elkaar aan dat hoef je van Volkswagen én zeker een Golf van een kleine 50 mille niet te verwachten. De tijden dat Ferdinand Piëch naar verluidt met zijn creditcard door de naden ging om ze te controleren lijken verleden tijd.

230 pk
300 Nm
243 km/h
6,3 s
8,8 (7.9) l/100km
188 g/km
G
22%
€ 34.375
€ 49.320
€ 904 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • Volvo C30 2.4 D5 Momentum

  • Ford Focus RS

  • Mercedes-Benz CLC 200 Kompressor

  • Audi A3 1.8 TFSI S-tronic Ambiente

  • BMW 1 Serie 118i High Executive

  • Opel Astra GTC OPC Nürburgring Edition

  • Mazda 3 MPS 2.3 DISI

  • Honda Civic 2.0i-VTEC Type R

  • Audi S3 2.0 TFSI quattro Pro Line

  • 2021 - Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI R-Line Business

  • 2020 - Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style

  • 2016 - Volkswagen Golf BlueMotion 1.0 TSI DSG Comfortline

  • 2015 - Volkswagen Golf GTE

  • 2014 - Volkswagen e-Golf

  • 2014 - Volkswagen Golf Sportsvan 1.2 TSI DSG Highline

  • 2014 - Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 122pk DSG Highline

  • 2013 - Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI DSG Performance

  • 2013 - Volkswagen Golf 1.4 TSI DSG Highline

  • 2013 - Volkswagen Golf 2.0 TDI Highline