Volkswagen Golf GTI Edition 30 DSG

Jan Westerhof - 28 augustus 2007

De fijnste Golf

Zo mag je de GTI Edition 30 toch wel karakteriseren. De auto biedt duidelijk meer dan de gewone GTI en is zelfs sneller dan de R32 als het erop aan komt. Bovendien voelt de R32 minder agiel aan vanwege zijn forse gewicht. Daar is de Edition 30 juist veel beter, want zijn weggedrag is communicatief en geeft je het gevoel van de weg waar de R32 meer een comfortabele snellerik is.

Snel is deze Edition 30 echter ook. Zo snel dat Porsches soms moeten wijken of oppassen. De tussenacceleratie van 80 naar 120 neemt namelijk maar 3,8 seconden in beslag en dan vis je in dezelfde vijver als de Bentley Continental GT en de BMW M5. Net als vroeger dus een auto waarmee je het dure jongens lekker lastig maakt. Daarnaast ziet de GTI Edition 30 er onderscheidend uit met zijn witte lak en zijn zwarte velgen. De nieuwe eigenaar van de testauto is er vast als een blok voor gevallen, want smaakgevoelig is het zeker. Daarnaast heeft de nieuwe bestuurder de beschikking over een heerlijke DSG-bak.

Dat de auto echter minstens een kleine 40 mille moet kosten is fors. Zeker als je bekijkt dat er dan moet worden bijbetaald voor een aantal zaken die de prijs van de testauto opdrijven tot 50 mille. Behoorlijk veel in relatie tot de gewone GTI. Want je krijgt voor een ruime viereneenhalve mille eigenlijk slechts dertig extra pk’s inclusief garantie en nog wat andere details. Daarnaast ben je echter wel verzekerd van een zeer bijzondere auto die vast en zeker een verzamelaarobject blijkt te gaan zijn!

  • Zeer snel
  • Communicatief weggedrag
  • Fijne sportstoelen
  • Prijzig genoegen
  • Afwerking van het interieur
  • Enigszins zenuwachtig karakter
230 pk
300 Nm
243 km/h
6,3 s
8,8 (7.9) l/100km
188 g/km
G
22%
€ 34.375
€ 49.320
€ 904 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • Volvo C30 2.4 D5 Momentum

  • Ford Focus RS

  • Mercedes-Benz CLC 200 Kompressor

  • Audi A3 1.8 TFSI S-tronic Ambiente

  • BMW 1 Serie 118i High Executive

  • Opel Astra GTC OPC Nürburgring Edition

  • Mazda 3 MPS 2.3 DISI

  • Honda Civic 2.0i-VTEC Type R

  • Audi S3 2.0 TFSI quattro Pro Line

  • 2021 - Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI R-Line Business

  • 2020 - Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style

  • 2016 - Volkswagen Golf BlueMotion 1.0 TSI DSG Comfortline

  • 2015 - Volkswagen Golf GTE

  • 2014 - Volkswagen e-Golf

  • 2014 - Volkswagen Golf Sportsvan 1.2 TSI DSG Highline

  • 2014 - Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 122pk DSG Highline

  • 2013 - Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI DSG Performance

  • 2013 - Volkswagen Golf 1.4 TSI DSG Highline

  • 2013 - Volkswagen Golf 2.0 TDI Highline