Volkswagen Golf GTI Edition 30 DSG

Jan Westerhof - 28 augustus 2007

Direkt-Schalt-Getriebe

De DSG-bak van het VAG-concern verdient een nadere introductie. Reeds in de jaren tachtig werd er met een vergelijkbaar principe in de autosport gewerkt. De Porsche 962 en de legendarische Audi Sport Quattro S1 kenden een versnellingsbak die in feite uit twee bakken en twee koppelingen bestaat.

Het DSG-principe is namelijk dat de versnellingsbak bestaat uit twee kleine versnellingsbakken. De ene bak heeft verzet 1, 3, 5 en de achteruitversnelling en de andere bak heeft de tweede, het vierde en het zesde verzet. Beide sub-versnellingsbakken hebben een eigen hydraulische lamellenkoppeling, waardoor er tegelijkertijd twee versnelling ingeschakeld kunnen zijn. Dit heeft tot gevolg dat de DSG altijd de volgende of de vorige versnelling paraat heeft staan. Dit verklaart het ultrakorte schakelmoment en de naam: er wordt direct geschakeld naar het volgende of het vorige verzet.

230 pk
300 Nm
243 km/h
6,3 s
8,8 (7.9) l/100km
188 g/km
G
22%
€ 34.375
€ 49.320
€ 904 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • Volvo C30 2.4 D5 Momentum

  • Ford Focus RS

  • Mercedes-Benz CLC 200 Kompressor

  • Audi A3 1.8 TFSI S-tronic Ambiente

  • BMW 1 Serie 118i High Executive

  • Opel Astra GTC OPC Nürburgring Edition

  • Mazda 3 MPS 2.3 DISI

  • Honda Civic 2.0i-VTEC Type R

  • Audi S3 2.0 TFSI quattro Pro Line

  • 2021 - Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI R-Line Business

  • 2020 - Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style

  • 2016 - Volkswagen Golf BlueMotion 1.0 TSI DSG Comfortline

  • 2015 - Volkswagen Golf GTE

  • 2014 - Volkswagen e-Golf

  • 2014 - Volkswagen Golf Sportsvan 1.2 TSI DSG Highline

  • 2014 - Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 122pk DSG Highline

  • 2013 - Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI DSG Performance

  • 2013 - Volkswagen Golf 1.4 TSI DSG Highline

  • 2013 - Volkswagen Golf 2.0 TDI Highline