Ford Focus Wagon 2.0 TDCi Titanium X-Pack

- 14 april 2008

Reputatie

Waar de Focus om bekend staat, dat is zijn sportieve wegligging. Het nieuwe model weet die reputatie hoog te houden. Dit zou wel eens de best rijdende auto in zijn klasse kunnen zijn. Zelfs in de scherpste bochten ligt hij zo vlak als een strijkijzer op de weg, waarbij de sportstoelen je goed op je plek houden. Dat er een gewichtige dieselmotor in het vooronder ligt, is bij normaal gebruik amper merkbaar. Pas als je met veel gas door de bocht rijdt, voel je de auto richting de buitenkant van de weg ‘kruipen’. Hij is standaard voorzien van stabiliteitscontrole, dus de neiging tot glijden wordt meteen onderdrukt. Zelfs wanneer je redelijk sportief door de bocht gaat, komt de veiligheid dus niet in het geding. Niet alleen de wegligging, maar de besturing is erg sportief. Zo voelt de koppeling stevig aan en laat het stuur zich heel direct bedienen. Ook het schakelen gaat lekker sportief; precies, met korte slagen en genoeg weerstand.

De 2.0 TDCi, goed voor een vermogen van 136pk en een koppel van 320nm, is de sterkste dieselmotor die Ford in de Focus levert. Zoals je mag verwachten, is hij sterk genoeg om de auto eenvoudig te laten versnellen. Het is bovendien een relatief stille krachtbron, pas bij hoge toerentallen verheft hij zijn stem. Dankzij de lange zesde versnelling en de ruimschoots aanwezige kracht onderin het toerenbereik, is het echter zelden noodzakelijk om veel toeren te maken. Hoewel een tweeliter diesel in een compacte middenklasser bovenmodaal is, heeft de Focus Wagon 2.0 TDCi een uiterst beschaafd B-milieulabel. Het opgegeven verbruik van slechts 5,6 liter diesel per 100km lijkt erg realistisch te zijn; wij kwamen met een redelijk sportieve rijstijl uit op 6,3 liter. Rijd je ‘volgens het boekje’, dan kun je bijna 1.000km op één tank rijden.

136 pk
320 Nm
203 km/h
9,5 s
6,3 (5.6) l/100km
147 g/km
G
22%
€ 20.275
€ 34.485
€ 632 / maand
€ 324 - € 346 / kwartaal
  • Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI DSG

  • Peugeot 307 SW 1.6 HDi Pack

  • Kia cee'd Sporty Wagon 2.0 CRDi X-ecutive

  • Opel Astra Stationwagon 1.9 CDTi 100pk Edition

  • Skoda Octavia Combi 1.6 TDI Greenline Business Line

  • Renault Mégane Estate 2.0 dCi 160 Dynamique

  • Hyundai i30 CW 1.6 CRDi VGT HP StyleVersion

  • 2022 - Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale

  • 2018 - Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business

  • 2018 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 182 ST-Line

  • 2017 - Ford Focus 2.3 Ecoboost RS

  • 2015 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost Titanium

  • 2014 - Ford Focus 1.5 EcoBoost (182 pk) Titanium

  • 2013 - Ford Focus Electric Titanium

  • 2012 - Ford Focus Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium

  • 2012 - Ford Focus ST 2.0 EcoBoost ST-3

  • 2012 - Ford Focus 1.0 EcoBoost