Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Sportline Business

- 15 juli 2008

Degelijk

Binnenin is de Variant een typische Golf. Dat wil zeggen: sober, degelijk en een tikkeltje saai. Het interieur is goed afgewerkt en de gebruikte materialen zien er hoogwaardig uit en voelen prettig aan. Bovendien is het dashboard duidelijk ingedeeld, het heeft geen overvloed aan knoppen en is eenvoudig te bedienen. Hoewel grijstinten de boventoon voeren, maakt de Golf geen grauwe indruk. Dat is waarschijnlijk te danken aan de zilvergrijze sierstrip die over het dashboard en de deurpanelen loopt. Omdat onze Golf is uitgedost in de Sportline-uitvoering, is hij voorzien van sportstoelen. Vaak stellen sportstoelen in gewone auto’s weinig voor, maar de sportstoelen van de Golf bieden wel serieus veel zijdelingse steun.

In vergelijking met de hatchback is de Variant in lengte 36 centimeter gegroeid. Die toename is vooral merkbaar op de achterbank en in de bagageruimte. Zo is de beenruimte achterin groot genoeg voor volwassenen, dankzij de rechte daklijn is er bovendien voldoende ruimte voor het hoofd. De bagageruimte is behoorlijk groot. Met een inhoud van maximaal 1.550 liter kan de Golf Variant goed meekomen met de concurrentie. De vlakke laadvloer, dubbele bodem – handig voor het opbergen van losse spulletjes of bijvoorbeeld je schaduwboekhouding - en diverse attributen als bagagenetten en tussenschotten maken de kofferbak bovendien erg praktisch.

De uitrusting van de Golf Variant is redelijk, maar niet meer dan dat. Zaken als halfautomatische airco, zes airbags, elektrische ramen en centrale vergrendeling zijn standaard. Voor een boordcomputer, cruise control en lichtmetalen velgen moet worden bijbetaald in de Trendline uitvoering, maar zijn standaard voor de Comfortline en Sportline. Radio, parkeersensoren en ESP zijn opties die bij alle uitvoering extra kosten . Een aanrader is het Business pakket, voor tussen de € 370 en € 875 (de meerprijs is afhankelijk van de motorisering en uitvoering) krijg je dan een multifunctioneel stuur, navigatiesysteem, cd-wisselaar, middenarmsteun en telefoonvoorbereiding.

122 pk
200 Nm
197 km/h
9,8 s
6,4 (6.4) l/100km
153 g/km
E
22%
€ 22.050
€ 30.350
€ 556 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Peugeot 307 SW 1.6 HDi Pack

  • Kia cee'd Sporty Wagon 2.0 CRDi X-ecutive

  • Opel Astra Stationwagon 1.9 CDTi 100pk Edition

  • Skoda Octavia Combi 1.6 TDI Greenline Business Line

  • Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo Sport

  • Renault Mégane Estate 2.0 dCi 160 Dynamique

  • Ford Focus Wagon 2.0 TDCi Titanium X-Pack

  • Hyundai i30 CW 1.6 CRDi VGT HP StyleVersion

  • Peugeot 308 SW 1.6-16V VTi XS Première

  • 2021 - Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI R-Line Business

  • 2020 - Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style

  • 2016 - Volkswagen Golf BlueMotion 1.0 TSI DSG Comfortline

  • 2015 - Volkswagen Golf GTE

  • 2014 - Volkswagen e-Golf

  • 2014 - Volkswagen Golf Sportsvan 1.2 TSI DSG Highline

  • 2014 - Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 122pk DSG Highline

  • 2013 - Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI DSG Performance

  • 2013 - Volkswagen Golf 1.4 TSI DSG Highline

  • 2013 - Volkswagen Golf 2.0 TDI Highline