Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Sportline Business

- 15 juli 2008

Downsizing

Autofabrikanten beseffen zich dat het milieu best belangrijk is en ze doen dus steeds beter hun best om zuinigere (en dus schonere) auto’s te ontwikkelen. Een manier waarop Volkswagen dat doet is met downsizing: grote motoren vervangen door kleinere, efficiëntere krachtbronnen. Onze Variant is uitgerust met zo’n motor, een kleine 1.4 met een vermogen van 122pk en een koppel van een 200nm. In de praktijk voelt deze 1.4 – met dank aan een turbo – net zo krachtig als een dikke tweeliter motor. Typerend is dat de maximale trekkracht al vrijkomt bij 1.500tpm, dat is nog eerder dan bij menig dieselmotor en maakt het mogelijk om vroeg op te schakelen en zo zuinig te rijden.

Naast de eerdergenoemde sportstoelen en lichtmetalen velgen, is de Sportline ook uitgerust met een sportonderstel. Nu rijdt een gewone Golf al relatief sportief, deze uitvoering doet daar dus nog een schepje bovenop. Niet dat de heren in Maranello zich zorgen hoeven maken, maar het verschil met het standaard onderstel is goed te merken. De auto helt minder over in bochten en ligt gewoon net wat strakker op de weg. De keerzijde laat zich echter raden: er moet wat comfort worden ingeleverd. Maar eigenlijk is dat gewoon een kwestie van ‘eigen schuld, dikke bult’. Immers; wie een sportieve uitvoering kiest, moet het mindere comfort maar voor lief nemen.

Zoals eigenlijk alle auto’s in de compacte middenklasse is de besturing van de auto niet bepaald direct. Sturen, gasgeven, schakelen; het gaat allemaal net wat te makkelijk. Hierdoor is het wat lastiger om het gas te doseren, voelt het stuur soms wat vaag aan en schakelt de pook met weinig gevoel van de ene naar de andere versnelling. Iets meer communicatie zou waarschijnlijk prettig zijn, dan heb je net wat meer ‘feeling’ met de auto. Aan de andere kant: als je vaak in de stad rijdt of veel in de file staat, dan zal je die lichte bediening juist waarderen. Bovendien hebben – een enkeling uitgezonderd – alle auto’s in deze klasse hier ‘last’ van.

122 pk
200 Nm
197 km/h
9,8 s
6,4 (6.4) l/100km
153 g/km
E
22%
€ 22.050
€ 30.350
€ 556 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Peugeot 307 SW 1.6 HDi Pack

  • Kia cee'd Sporty Wagon 2.0 CRDi X-ecutive

  • Opel Astra Stationwagon 1.9 CDTi 100pk Edition

  • Skoda Octavia Combi 1.6 TDI Greenline Business Line

  • Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo Sport

  • Renault Mégane Estate 2.0 dCi 160 Dynamique

  • Ford Focus Wagon 2.0 TDCi Titanium X-Pack

  • Hyundai i30 CW 1.6 CRDi VGT HP StyleVersion

  • Peugeot 308 SW 1.6-16V VTi XS Première

  • 2021 - Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI R-Line Business

  • 2020 - Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style

  • 2016 - Volkswagen Golf BlueMotion 1.0 TSI DSG Comfortline

  • 2015 - Volkswagen Golf GTE

  • 2014 - Volkswagen e-Golf

  • 2014 - Volkswagen Golf Sportsvan 1.2 TSI DSG Highline

  • 2014 - Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 122pk DSG Highline

  • 2013 - Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI DSG Performance

  • 2013 - Volkswagen Golf 1.4 TSI DSG Highline

  • 2013 - Volkswagen Golf 2.0 TDI Highline