Vorm volgt functie
Je hoeft geen autokenner te zijn om de Lancer Evolution te herkennen als een serieuze sportwagen. De achterspoiler ter grootte van een picknicktafel en het agressieve front met de trapeziumvormige ‘Jet Fighter’-grille maken meteen duidelijk dat het menens is. Ook de roosters en luchtinlaten in de motorkap laten daar geen twijfel over bestaan. Aan de achterkant zien we een heftige diffusor en twee flinke uitlaatpijpen. Subtiel kan de Evolution in ieder geval niet genoemd worden, het is typisch een auto waarbij de functie de vorm heeft bepaald en niet andersom. Mitsubishi vat eenvoudig samen hoe de auto tot stand kwam: ‘de afdeling Techniek bepaalt, de afdeling Design moet het maar oplossen’.
Om de wendbaarheid te vergroten, zijn de wielen van de Evolution ten opzichte van de normale Lancer dichter bij de hoeken geplaatst. Dat klinkt eenvoudig, maar had wel wat voeten in de aarde. De ingenieurs hebben de wielbasis verlengd en de overhang is zowel voor als achter ingekort. Voor meer stabiliteit is de Evo zo’n vijf centimeter in breedte gegroeid. Samen met de kortere overhang, maakt hij daarmee een meer gedrongen indruk dan de huis-tuin-en-keuken Lancer. De tiende generatie is leverbaar in twee smaken: als ‘gewone’ GSR en als MR, de uitvoering voor fijnproevers, die zich onderscheid met 18 inch gesmede BBS-velgen, een chromen randje rond de grille en in de carrosseriekleur gespoten luchtroosters.