Specialisten-uitvoering
De Lancer Evolution is altijd al een showcase geweest van Mitsubishi’s technologische kennis en de tiende generatie is daarop geen uitzondering. Onder de motorkap ligt een geheel nieuwe 295pk-sterke tweeliter turbomotor, die niet alleen 15pk meer vermogen heeft dan zijn voorganger, maar ook 12kg minder weegt en een lager zwaartepunt heeft. Ook nieuw is de automatische transmissie. Die werkt hetzelfde als DSG van Volkswagen, dus met één koppeling voor even en één voor oneven versnellingen, alleen draagt deze bij Mitsubishi de naam Twin Clutch Sport Shift Transmission. De GSR-uitvoering is naar keuze ook te bestellen met een handgeschakelde vijfbak, de MR heeft standaard TC-SST.
Dat de MR de ‘specialisten-uitvoering’ is, blijkt wel uit de specificaties. Hij heeft 18 inch gesmeden velgen van BBS die bijna 4kg minder wegen dan gegoten exemplaren, lichtgewicht Brembo-remschijven - vóór in de maat 350mm, achter 330mm - en een aangepast onderstel, met high performance Bilstein-schokdempers en Eibach-veren. Uiteraard is het aandrijfsysteem van de tiende Evolution weer een huzarenstukje. Het Active Center Differential regelt het snelheidsverschil tussen de voor- en achterwielen, de Active Yaw Control regelt het koppelverschil tussen de achterwielen en beide systemen werken samen met ESP en ABS om zo voor een optimaal gripniveau te zorgen.