Mitsubishi Lancer Evolution MR TC-SST

- 1 juni 2009

Superieure aandrijving

Zoals gezegd had Mitsubishi met de tiende generatie als doel gesteld dat de Evolution gebruiksvriendelijker zou worden en wat ons betreft zijn ze daar goed in geslaagd. Als we de eerste meters rijden, dan valt op dat het karakter ‘in ruste’ heel goedmoedig is. Het is geen ronkende racewagen meer, die bij de geringste beroering van het gaspedaal wegspurt. Je kunt er bij wijze van spreken je schoonmoeder mee op pad sturen. Dat is vooral te danken aan de wat minder nerveuze gasrespons, de relatief comfortabele vering en natuurlijk het gemak van de automaat. In de normale stand schakelt die automaat trouwens wel heel vroeg op - bij 50km/h zit hij al in de vijfde versnelling – waardoor de motor wat stroperig aanvoelt.

Gelukkig heeft de automaat ook een sportstand, die houdt het toerental boven de 3.000 zodat de turbomotor meteen een stuk beter uit de verf komt. Het duurt namelijk even voordat hij op gang komt, maar als hij gaat, dan gáát hij ook en tot ongeveer 7.500 trekt hij aan één stuk door. Als je vervolgens het gas loslaat, wordt je getrakteerd op een mooi afblaasgeluid van de turbo en als je geluk hebt, komen er ook nog een paar plofjes uit de uitlaat. Dat soort ‘cadeautjes’ leer je wel waarderen, want in het algemeen klinkt de nieuwste Evolution niet heel opwindend. Zijn voorgangers klonken rauwer en mechanischer, maar dat waren dan ook veel minder gebruiksvriendelijke auto’s dan deze tiende generatie.

Wat wel gebleven is, dat is de superieure aandrijving. In de rallywereld is de snelheid waarmee je door een bocht kunt rijden misschien wel de belangrijkste eigenschap van een auto en de Lancer Evolution scoort extreem hoog op dat onderdeel. Dankzij alle geavanceerde fourwheeldrive-technieken krijgt hij zijn vermogen zó ontzettend goed op het asfalt (of grind, sneeuw etc.), dat je als bestuurder steeds weer verbaasd bent over zijn prestaties. Zelfs als je je best doet om grip te verliezen, door bijvoorbeeld te vroeg het gaspedaal in te drukken of door in de bocht op de rem te staan, geeft hij geen krimp en blijft hij keurig in het spoor. Dankzij het goede stuurgevoel, weet je bovendien precies wat er gebeurt.

295 pk
366 Nm
242 km/h
6,3 s
13,0 (11) l/100km
250 g/km
G
22%
€ 62.899
€ 70.999
€ 1.302 / maand
€ 222 - € 254 / kwartaal
  • Opel Insignia OPC 2.8 V6 Turbo

  • Mercedes-Benz C-klasse C350 Avantgarde

  • Infiniti G37S

  • Volvo S60 D5 Summum

  • Audi A4 2.0 TDI Pro Line

  • BMW 3 Serie 330d BluePerformance

  • Mercedes-Benz C-Klasse C 200 CDI Avantgarde

  • Cadillac BLS 1.9D Elegance

  • Lexus IS 250 Business Luxury

  • 2008 - Mitsubishi Lancer Sportback 1.8 145 MIVEC Intense

  • 2008 - Mitsubishi Lancer Sports Sedan 2.0 DI-D Instyle

  • 2006 - Mitsubishi Lancer Wagon 1.6 Inform