Sportief en sober
Als we instappen, valt ons oog op de wel heel racy Recaro kuipstoelen. Ze hebben een perfecte pasvorm en bieden op langere snelwegritten verrassend veel comfort. De sfeer in de Evolution is sportief en sober, met overwegend zwarte materialen en enkele zilverkleurige accenten. De middenconsole is minimalistisch van opzet, met niet meer dan drie draaiknoppen, drie drukknoppen en een beeldscherm. Vóór ons prijken de in tunnels verzonken tellers en een klein driespaaks stuurtje. Het ziet er allemaal goed uit, maar qua materiaalgebruik is er wel ruimte voor verbetering. Zo voelt het dashboard wat goedkoop aan en ook de stengels voor de verlichting en ruitenwisser maken geen hoogwaardige indruk.
De uitrusting is wel helemaal goed. Op de MR zijn niet alleen normale zaken als airco, cruise control en ESP standaard, maar ook een navigatiesysteem met touchscreen, een audiosysteem met 9 speakers en 650W vermogen en bluetooth met stuurbediening. Met de binnenruimte zit het ook wel snor. Op de keper beschouwd is de Evo, ondanks zijn sportieve prestaties, ook ‘gewoon’ een vierdeurs sedan. De ruimte op de achterbank is adequaat, zo kan iemand van 1,85m goed ‘achter zichzelf’ zitten. In de kofferbak is wat minder ruimte dan in de normale Lancer. Omdat onder andere de accu en het ruitensproeierreservoir achterin geplaatst zijn, blijft er niet meer dan zo’n 300 liter bagageruimte over.