Ford Focus ST

Arno Lommers - 11 april 2006

Het interieur

Van buiten zie je direct dat de Focus ST van een andere orde is dan een normale burgermans Focus. Binnenin is het eveneens direct raak. Meteen vallen de sportstoelen van de firma Recaro op. De zijkanten zijn zonder meerprijs in de kleur van de carrosserie leverbaar, wat bij de testauto dan ook het geval is. Dit geeft het interieur wat meer fleur. De achterbank is precies hetzelfde bekleed en in een sportieve vorm uitgevoerd. Voor de rest is het dashboard erg herkenbaar, hier is niet overdreven veel aan gesleuteld. Het zijn meer de accenten die het hem doen. De aluminium pedalen, pookknop en handremgreep zijn het meest opvallend. Ook het sportstuur, voorzien van een lekker dikke rand, doet een duit in het zakje. De klokkenwinkel heeft precies dezelfde indeling als in de andere uitvoeringen. Qua lay-out en omlijsting onderscheiden ze zich daar echter van. Wat eigenlijk in geen enkele serieus snelle auto mag missen zijn de drie metertjes bovenop het dash. Oliedruk en –temperatuur en een turbodrukmeter. Zeker de olietemperatuurmeter is nuttig, pas als deze uit zijn slaapstand komt is het verstandig om volgas te geven, en dit is echt een stuk later dan wanneer het koelwater is opgewarmd.

Wat betreft materialen heeft Ford bij de Focus een goede keuze gemaakt. Alles voelt degelijk aan en nergens zitten te grote naden of scherpe randjes.
Een optie is het DVD navigatiesysteem met 7-inch touchscreen. Dit kost maarliefst € 3.400. Standaard is een radio/cd-speler met stuurkolombediening. Het bewuste touchscreen neemt eveneens de bediening van de verwarming over. Dit systeem moet dan wel gecombineerd worden met DEATC, automatische dubbele airco, wat nog eens een investering € 500 vraagt. De radio/cd-speler is nu wel voorzien van een MP3-functie. Op de standaard stereoset is dat voor € 300 verkrijgbaar, inclusief een luxere radio van Sony (staat erg mooi in het dashboard). Het zal in het begin wel wennen zijn voor de nieuwe eigenaar aan de bediening van het touchscreen. Er zitten zoveel knopjes rond het beeldscherm en ook op het scherm zelf zijn functies te bedienen. Ik heb er tijdens de test eerlijk gezegd niet veel aandacht aan geschonken en de radio is grotendeels uit blijven staan. De auto vestigde namelijk vooral op andere vlakken de aandacht op zich, zie de ervaring over het rijden… Ook een optie (€ 250) is de stoelverwarming, de bediening hiervan zit onder het touchscreen in de middenconsole. De versnellingspook wordt in het donker sfeervol rood verlicht, een erg leuk accent. Ook de meters krijgen dan een mooi aanzien door hun witte verlichting. De hemelbekleding is in de ST uitgevoerd in de kleur zwart. Wel sportief, maar het maakt het allemaal wel erg donker op deze manier.

Wat ruimte betreft, tsja, daar laat je zo’n auto natuurlijk niet voor staan. Een auto van dit kaliber wordt gekocht om het rijden en uiterlijk vertoon. Maar om toch een kleine samenvatting te geven; ruimte achterin, kofferruimte, opbergruimte allemaal voldoende tot goed aanwezig. De achterbank is bereikbaar door de voorstoelen, voorzien van instapsysteem, om te klappen. De stoelen zijn wat dikker dan normaal, maar toch is de instap voor de meeste onder ons voldoende ruim. O ja, mocht er meer bagage mee moeten dan er in de standaard kofferruimte past, de achterbank is gescheiden neerklapbaar.

225 pk
320 Nm
241 km/h
6,8 s
onb (9.3) l/100km
224 g/km
G
22%
€ 32.900
€ 32.900
€ 603 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Volkswagen Golf 1.4 16V TSI GT 170 pk

  • Volvo C30 2.0 Momentum

  • Audi A3 1.4 TFSi Attraction Pro Line

  • Honda Civic 2.0i-VTEC Type R

  • Opel Astra GTC 1.8i-16V Sport

  • Kia Pro_cee'd 1.6 CRDi X-ecutive

  • 2022 - Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale

  • 2018 - Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business

  • 2018 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 182 ST-Line

  • 2017 - Ford Focus 2.3 Ecoboost RS

  • 2015 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost Titanium

  • 2014 - Ford Focus 1.5 EcoBoost (182 pk) Titanium

  • 2013 - Ford Focus Electric Titanium

  • 2012 - Ford Focus Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium

  • 2012 - Ford Focus ST 2.0 EcoBoost ST-3

  • 2012 - Ford Focus 1.0 EcoBoost