Ford Focus ST

Arno Lommers - 11 april 2006

Het exterieur

Wat uiterlijk betreft is de Focus ST geen wolf in schaapskleren. Eerder een wolf in wolfskleren om het zo maar te zeggen. Ook al zou hij in een andere kleur gespoten zijn dan dit Electric Orange, je ziet het er zo aan af dat dit een serieus speeltje is. Die kleur is trouwens een speciale tri-coat metallic-lak ter waarde van, schrik niet, € 1.200!

Laten we aan de voorzijde beginnen. Een speciale voorbumper in combinatie met een smallere grille en priemende mistpitjes zien er erg stoer uit. Die mistlampen zijn omrand met iets wat waarschijnlijk door moet gaan voor alu-look. Jammer van het goedkope materiaal, maar het staat wel goed. De luchtinlaten zijn uiteraard vergroot, logisch met zo’n motor aan boord. Door deze inlaten, afgezet met een zwart honingraatmotief, zuigt de ST zijn lucht aan. Aan de zijkant vallen onmiddellijk de 18-inch grote en unieke velgen op. Hier omheen zitten banden in de maat 225/40 R18 92W. Op de testauto zijn vier Conti SportContact 2-banden gemonteerd, deze banden kom je veel tegen op de snelle divisie in de middenklasse. Op de spatborden is ter hoogte van de A-stijl een speciaal ST-plaatje gemonteerd en op de dorpels zijn side skirts geschroefd. Een heel subtiel accent zijn de streepjes achter de achterwielen in de bumper. Wie weet verbeterd dat de luchtgeleiding wel, nee dat is gekheid, maar leuk staat het wel. De meeste weggebruikers zullen vaker de achterkant van deze auto zien dan de voorkant. Ook daar is niet over één nacht ijs gegaan. Net als vóór een sportief gesneden bumper, ook met dezelfde ‘alu’ omlijstingen. Bovenop de achterklep is een niet bescheiden spoiler gezet en helemaal onderaan verschijnen links en rechts uit een centrale uitlaatdemper twee pijpen die omringd zijn met een zilver sierstuk. Wel goed schoonhouden zou ik zeggen, op de testauto was de onderrand al lekker zwart… Uiteraard mag ik als laatste natuurlijk het rechts op de achterklep geplaatste ST-logo niet vergeten te noemen.

Een heerlijkheid is het optionele elektrische schuif-/kanteldak. Dit kost wel € 900, maar het is heerlijk om van bovenaf wat frisse lucht de auto in te laten. Bij flinke tegenwind wordt het wel een kabaal, maar de oplossing is dan om het dak te kantelen. Binnenin is er een scherm voor het donker getinte transparante glas te schuiven.

225 pk
320 Nm
241 km/h
6,8 s
onb (9.3) l/100km
224 g/km
G
22%
€ 32.900
€ 32.900
€ 603 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Volkswagen Golf 1.4 16V TSI GT 170 pk

  • Volvo C30 2.0 Momentum

  • Audi A3 1.4 TFSi Attraction Pro Line

  • Honda Civic 2.0i-VTEC Type R

  • Opel Astra GTC 1.8i-16V Sport

  • Kia Pro_cee'd 1.6 CRDi X-ecutive

  • 2022 - Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale

  • 2018 - Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business

  • 2018 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 182 ST-Line

  • 2017 - Ford Focus 2.3 Ecoboost RS

  • 2015 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost Titanium

  • 2014 - Ford Focus 1.5 EcoBoost (182 pk) Titanium

  • 2013 - Ford Focus Electric Titanium

  • 2012 - Ford Focus Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium

  • 2012 - Ford Focus ST 2.0 EcoBoost ST-3

  • 2012 - Ford Focus 1.0 EcoBoost