Auto-Start-Stop
In de vroege ochtend staan verschillende ECOnetics op ons te wachten om vandaag eens te laten zien wat ze in huis hebben. Na het starten horen we de 1.6-liter TDCi common-rail diesel in het vooronder tot leven komen. De 1.560cc metende diesel levert een vermogen van 109 pk bij 4.000 tpm en een koppel van 240 Nm bij 1.750 tpm. Deze turbodiesel is in meerdere modellen van Ford ondergebracht, maar is voor de ECOnetic op meerdere fronten aangepast. Zo heeft de vijfbak een langere derde, vierde en vijfde versnelling om het toerental laag te kunnen houden. Een zesbak is niet leverbaar in deze Focus, daarvoor zullen we moeten wachten op het nieuwe model. Tijdens de eerste kilometers in de ochtendspits van Nice kunnen we al diverse keren het Ford Auto-Start-Stop systeem in werking stellen. Deze toevoeging in de nieuwe generatie Focus ECOnetic werkt geheel automatisch: de motor slaat af wanneer deze stationair loopt – bijvoorbeeld voor een stoplicht – en start weer in minder dan 0,3 seconden wanneer het koppelingspedaal wordt ingedrukt. Door deze besparende maatregel is volgens de opgegeven waarden een verlaging van 5% in het brandstofverbruik mogelijk. Opvallend was wel dat de motor niet geruisloos aansloeg, de startmotor had er hoorbaar werk aan. Op de snelweg merk je daar natuurlijk niets van, daar zijn het de langere versnellingsbakverhoudingen en de lage Cw-waarde die het verbruik lager houden ten opzichte van een standaardconfiguratie. Bij 120 km/h maakt de krachtbron circa 2.000 omwentelingen per minuut en is deze op de achtergrond hoorbaar. Op de voorgrond is helaas wat anders hoorbaar, namelijk de afrolgeluiden van de banden.
Ook leuk, en bijna een sport om er zo gunstig mogelijke waarden op te realiseren, is de Ford Eco Mode. Deze functie in de boardcomputer houdt rekening met de menselijke factor tijdens het rijden. Er zijn drie bloempjes – schakelen, anticiperen en constante snelheid - in het display af te lezen waar vijf blaadjes van ingekleurd kunnen zijn. Hoe meer blaadjes, hoe beter het resultaat. Tijdens onze autorit hebben we dan ook de hoogst mogelijk haalbare kreet uit de boardcomputer gekregen: “ECO champion!”.
Op de bergwegen komt de Focus weer helemaal in zijn element. Daar is deze auto toch voor gemaakt, het aansnijden en verwerken van bochten. Het onderstel is strak en laat minimaal comfort door, dit offer is nu eenmaal gebracht. Het rijden in de bergen wordt hierdoor echter alleen maar leuker. De Focus blijft mooi vlak in de bochten, van overhellen is geen enkele sprake. Ook de ‘feeling’ die de stuurinstallatie aan de bestuurder doorgeeft is van een hoog niveau. Wel is de vijfbak minder geschikt voor deze wegen, om vlot de hoogteverschillen te overbruggen was terugschakelen een must. Zakt het toerental onder de 1.500, dan verdwijnt de kracht uit de turbodiesel ras.
Seat Leon 1.9 TDI Ecomotive 25 Edition I
Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance
Fiat Bravo 1.9 Multijet Edizione Prima
Toyota Auris 1.6 16v VVT-i Luna Business
Mazda 3 1.6 CiTD Business
Hyundai i30 1.6 CRDi VGT HP i-Catcher
Toyota Auris 1.8 Hybrid Executive
Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Executive
Mitsubishi Lancer Sportback 1.8 145 MIVEC Intense
Audi A3 Sportback 1.6 TDI Attraction
Subaru Impreza 2.0R Luxury
2022 - Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale
2018 - Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business
2018 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 182 ST-Line
2017 - Ford Focus 2.3 Ecoboost RS
2015 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost Titanium
2014 - Ford Focus 1.5 EcoBoost (182 pk) Titanium
2013 - Ford Focus Electric Titanium
2012 - Ford Focus Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium
2012 - Ford Focus ST 2.0 EcoBoost ST-3
2012 - Ford Focus 1.0 EcoBoost