Ford Focus 1.6 TDCi ECOnetic

Michel van Breugel - 13 december 2009

Beperkt publiek

De tijd tikt door, ook voor deze generatie Focus. Eind 2010 moet het kleed definitief van het nieuwe model gaan, wat betekent dat deze tweede generatie ECOnetic feitelijk maar een jaar op de markt zal zijn. Diverse keuzes zijn daardoor ook gemaakt, zoals het nog niet investeren in een zesversnellingsbak voor de Focus. Progressie hebben de ingenieurs zeker gemaakt; het Auto-Start-Stop systeem maakt waar wat er van hem wordt verwacht. Ook de Eco Mode is een leuke nieuwe gimmick die de rijder laat focussen op zijn rijgedrag. Het strakke onderstel en de scherpe besturing is ook in deze uitvoering aanwezig en blijft het sterke wapen van de Focus.

Ford geeft een gemiddeld verbruik op van 3.8 liter/100km, wat wij in de praktijk niet hebben kunnen realiseren. Toch is een praktijkverbruik van 4.8 liter/100km in dit glooiende landschap een zeer net resultaat. Zo lijkt een lager verbruik in ons land gemakkelijk realiseerbaar. Met zijn prijs van € 26.036,- is de Focus ECOnetic geen prijspakker. De ‘Limited’-uitvoeringen die Ford op dit moment op de markt heeft zijn interessanter geprijsd, in alle uitvoeringen leverbaar en ook voorzien van een A-label. Daar is het dus niet meer voor te doen. Deze Focus ECOnetic zal dan ook grotendeels ingezet gaan worden voor het bedrijfsleven die graag naar de buitenwereld willen uitstralen dat het een steentje bijdraagt aan een lage CO2-uitstoot.

  • Levendige en stille krachtbron
  • Sportieve en exacte besturing
  • In de praktijk zuinig
  • Start-Stop gaat niet geruisloos
  • Rolgeluid banden op de snelweg
  • Prijsstelling kan aantrekkelijker
109 pk
240 Nm
191 km/h
10,9 s
4,8 (3.8) l/100km
99 g/km
C
22%
€ 19.275
€ 26.036
€ 477 / maand
€ 324 - € 346 / kwartaal
  • Seat Leon 1.9 TDI Ecomotive 25 Edition I

  • Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance

  • Fiat Bravo 1.9 Multijet Edizione Prima

  • Toyota Auris 1.6 16v VVT-i Luna Business

  • Mazda 3 1.6 CiTD Business

  • Hyundai i30 1.6 CRDi VGT HP i-Catcher

  • Toyota Auris 1.8 Hybrid Executive

  • Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Executive

  • Mitsubishi Lancer Sportback 1.8 145 MIVEC Intense

  • Audi A3 Sportback 1.6 TDI Attraction

  • Subaru Impreza 2.0R Luxury

  • 2022 - Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale

  • 2018 - Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business

  • 2018 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 182 ST-Line

  • 2017 - Ford Focus 2.3 Ecoboost RS

  • 2015 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost Titanium

  • 2014 - Ford Focus 1.5 EcoBoost (182 pk) Titanium

  • 2013 - Ford Focus Electric Titanium

  • 2012 - Ford Focus Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium

  • 2012 - Ford Focus ST 2.0 EcoBoost ST-3

  • 2012 - Ford Focus 1.0 EcoBoost