Temperamentvol
Na plaats te hebben genomen in de prettig zittende sportstoelen starten we de motor. De 1.4 Turbo brengt een sportieve klank ten gehore en wekt daarmee gelijk de indruk dat we hier met een temperamentvolle Italiaan onderweg zijn. Tijdens het rijden wordt dat idee al snel bevestigd. De 135 paarden onder de kap reageren gretig op iedere lichte beroering van het gaspedaal en draaien hun hand niet voor om voor een serieuze acceleratie. Het DNA-systeem doet daarbij ook z'n duit in het zakje: in de normale N-stand weet de MiTo al aardig te overtuigen, maar in de Dynamic-stand toont de Italiaan pas écht z'n sportieve capaciteiten. De stuurbekrachtiging biedt in deze stand meer tegendruk en de MiTo gooit er nog een schepje bovenop als het gaat om de gasrespons. Het rubber rondom de fraaie, optionele 18 inch lichtmetalen velgen volgt keurig het opgegeven spoor en van over- of onderstuur is vrijwel geen sprake. Ook aan het geluid merk je duidelijk dat de MiTo in z'n element is. Dat leidt er wel toe dat je op snelwegtempo af en toe naar een zesde versnelling verlangt. De motor laat zijn aanwezigheid dan soms wat nadrukkelijk blijken en ook het gemiddelde testverbruik van 6,8 liter per 100 kilometer kan het opgegeven verbruik van 5,6 liter dichter benaderen met een zesbak.
Ford Fiesta 1.6 Sport
Citroën DS3 1.6 THP Sport Chic
Abarth Punto Evo 1.4 T-Jet 16v EsseEsse
Volkswagen Polo 1.4 TDI BlueMotion
Seat Ibiza SC 1.2 TSI Style Ecomotive
Peugeot 208 1.6 e-HDi Allure
Volkswagen Polo GTI 1.4 TSI DSG
Fiat Punto Evo 1.4 Multiair Turbo Sport
Suzuki Swift Sport 1.6
Fiat 500S 1.3 MultiJet 95 S
Opel Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX Connect Edition