Langeafstandsreizen
Het zal geen verrassing zijn dat de Peugeot 508 e-HDi tijdens lange afstanden het meest tot zijn recht komt. Dit komt deels door het formaat en comfort van de auto, maar ook door de gerobotiseerde handbak die met nogal lange pauzes op en neer schakelt. Eenmaal op snelheid heb je daar geen last meer van. De 2Tronic bak is gedurende de jaren wel wat sneller geworden, maar is ten opzichte van een conventionele automaat nog steeds tamelijk traag. Het schakelen verloopt inmiddels wat soepeler dan vroeger, maar als bestuurder ben je nog steeds genoodzaakt om net als met een handbak tijdens schakelmoment het gaspedaal iets te liften. Wanneer je daar eenmaal aan gewend bent geraakt zijn de wat langere schakelmomenten van de 2Tronic geen issue meer. Op provinciale wegen en rijkswegen valt op dat de 1.6 e-HDi door de lange overbrengingsverhoudingen relatief weinig toeren maakt. Bij 80km/h draait het blok 1.500tpm in de zesde versnelling, bij 120km/h is dat 2.200tpm. De 2Tronic bak houdt de gekozen versnelling relatief lang vast waardoor het koppel van 270Nm goed benut wordt. Dit komt het verbruik uiteraard ten goede. Tijdens de testperiode scoorden wij met gemak een gemiddeld verbruik van 5,2 liter per honderd kilometer. Met een tankinhoud van 72 liter haal je zodoende makkelijk een reikwijdte van meer dan 1.400km.
2021 - Peugeot 508 Peugeot Sport Engineered
2020 - Peugeot 508 SW HYbrid 225 e-EAT8 Blue Lease Allure
2018 - Peugeot 508 SW BlueHDi 130 S&S EAT8 Allure
2018 - Peugeot 508 Berline PureTech 225 S&S EAT8 GT
2015 - Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDi 180 GT
2012 - Peugeot 508 SW RXH HYbrid4
2011 - Peugeot 508 SW 2.0 HDiF-140 Allure