In drie smaken
Dit jaar zullen we de Optima in drie verschillende smaken voorgeschoteld krijgen. De eerste daarvan is de 1.7 CRDi dieselmotor met 136pk en 325Nm. Later volgt nog een 2.0 CVVT benzinemotor met 170pk en een Optima Power Hybrid met 190pk. Vooral de laatste zal het in ons land goed doen, aangezien dat de enige Optima met 20% bijtelling zal zijn. De overige versies, waaronder de door ons gereden diesel, vallen in de reguliere bijtellingscategorie. Dat is jammer, maar geenszins een reden om de Optima te laten staan en voor een zwakker gemotoriseerde concurrent te kiezen.
De zelfontbrander in de KIA heeft namelijk voldoende pit in huis om de Optima vlot van zijn plek te krijgen. De zesbak is gezegend met relatief korte overbrengingsverhoudingen die de motor goed bij de les houden. In de praktijk zakt het toerental bijna nooit onder de 1.500tpm en dat betekent dat je onder de meeste omstandigheden over voldoende koppel beschikt om zonder terug te schakelen vlot te kunnen accelereren. Schakelen doet de Optima trouwens bijzonder goed. Als een warm mes door de boter glijdt de pook met korte slagen door de schakelcoulisse heen. Geen enkel moment rijst het verlangen naar de zestraps automaat die voor een gepeperde €3.000 in de optielijst staat.