Kia Optima 1.7 CRDi Super Pack

Pawel Piotrowski - 5 maart 2012

De middelmaat ontstegen

Op het gebied van rijeigenschappen is KIA de middelmaat eindelijk ontstegen. Niet alleen passen motor en bak goed bij elkaar, ook het onderstel weet de sportieve aspiraties deels om te zetten. Een enthousiaste rijstijl wordt bevorderd door de straffe demping die een uitdagende rijstijl competent meestert. De 18 inch velgen bijten zich in krappe bochten vast in het asfalt en met de exacte, maar iets te lichte besturing, kun je de Optima prima op koers houden. Iets meer feedback en weerstand zou echter wel gewenst zijn.

Het veercomfort is daarbij niet uit het oog verloren, de Optima is namelijk geen plankharde auto geworden die je een hernia bezorgt. Op langere afstanden is het een comfortabele reisauto die kuilen en dwarsnaden goed weg filtert. Storend zijn dan eerder de afrolgeluiden van de banden en het aanwezige motorlawaai. De 1.7 CRDi is al van nature niet bijzonder stil en bij 120km/h draait het blok een aanzienlijke 2.300tpm, wat aan de hoge kant is voor een diesel. Het brandstofverbruik valt desondanks verrassend laag uit. Met een gemiddeld testverbruik van 5,3 liter per honderd kilometer scoort de Optima beter dan menig concurrent.

136 pk
325 Nm
202 km/h
10,3 s
5,3 (4.9) l/100km
128 g/km
E
22%
€ 34.895
€ 34.895
€ 640 / maand
€ 392 - € 421 / kwartaal
  • Mazda 6 2.0 SkyActiv-G GT-M

  • Peugeot 508 1.6 e-HDi Active

  • Seat Exeo 2.0 TDI 105kw Sport

  • Honda Accord 2.0 VTEC Lifestyle

  • Opel Insignia 2.0 CDTI EcoFLEX Business

  • Hyundai i40 1.7 CRDI i-Catcher

  • Volvo S60 DRIVe 1.6D R-Design

  • BMW 3 Serie 320d EfficientDynamics Edition

  • Infiniti Q50 2.0T Performance

  • 2016 - Kia Optima Sportswagon GT 2.0 T-GDi AT6

  • 2016 - Kia Optima 1.7 CRDi DynamicLine

  • 2014 - Kia Optima Hybrid ExecutiveLine

  • 2012 - Kia Optima Hybrid Super Pack