Giulietta's verleidingstactiek
Als ik voor het eerst naar de Giulietta loop blijkt dat ik niet helemaal gevrijwaard ben van vooroordelen. Hoe vaak ik ook op de sleutelknop druk, geen van de aanwezige Giulietta's reageert. Accuprobleem? Elektronische storing? Verkeerde sleutel dan? Het probleem ligt aan mezelf: met de gedachte dat ik in een diesel aangedreven leaseaanbieding ga rijden, kijk ik naar een rij zwarte en grijze Giulietta's. En ondertussen staat de meest opvallende dapper met zijn knipperlichten te wenken dat 'ie er klaar voor is... Tja, deze uitmonstering had ik niet verwacht bij een 105 pk sterk dieseltje. De visuele impact van de Limited Edition Sport is groot; 18 inch velgen met het 8C design, de 'Sportiva' badges op de flanken en de felrode remklauwen, als je niet beter wist zou je denken dat er een QV voor je neus staat. Maar aan de enkele uitlaatpijp is af te lezen dat het er onder de motorkap iets bescheidener aan toe gaat.
Hoe strikt de limiet van de 'Limited'-uitvoeringen is, is ons niet bekend. Het pakket kent twee trappen: de Limited Edition en de Limited Edition Sport. In het eerste geval wordt de Giulietta uitgerust met een aantal praktische zaken, waaronder het Instant Nav navigatiesysteem, de bekende licht- en regensensoren, parkeersensoren achter en een verwarmde (en extra geïsoleerde) voorruit. Met de 1.6 JTDm voorin kost deze uitvoering € 28.450. Voor € 2.450 meer krijgt het pakket de toevoeging 'Sport' en de nodige uiterlijke lekkernijen: Sportiva-badges op de flanken, rode remklauwen, side skirts, satijnkleurige spiegelkappen en een sportonderstel. In het interieur zien we instaplijsten met het QV-embleem, aluminium pedalen, een donkere aluminium inleg in het dashboard en een zwarte hemelbekleding. De leren bekleding met rode stiknaad kost € 750, de automatisch dimmende binnenspiegel € 245. Daarmee komt de prijs van onze testauto op een dikke 35 mille. Aan uiterlijke verleiding dus geen gebrek, maar ja, dat 105 pk sterke dieseltje, rijdt dat nog een beetje?