Aangename dieselmotor
De 1.6 JTDm van Fiat Powertrain is een van de meest beschaafde 1600 cc diesels op de markt. Hij is wellicht niet de sterkste met zijn 105 pk, maar zijn trekkracht van 320 Nm is wel het hoogst. En van het koppel merk je in de praktijk het meest. Zodra het blok op temperatuur is, is hij mooi stil en draait prachtig trillingsvrij rond. De zitpositie in de Giulietta is helemaal conform de merkwaarden: sportief. Je zit vrij diep achter het rechtopstaande stuurwiel dat lekker beetpakt en precies goed van vorm en grootte is. De versnellingsbak schakelt licht en precies, het mechaniek protesteert niet bij snelle gangwissels en de pook maakt mooie korte slagen. Wel jammer dat de lekker grote pookknop niet van echt aluminium is, dat zou het schakelgevoel en de afwerking zeker ten goede komen. De stoelen zijn lekker stevig en groot genoeg voor de modale Nederlandse lichaamslengte. Wat wel jammer is, is dat de helling van de zitting niet versteld kan worden. De zitting staat tamelijk vlak waardoor je bovenbenen / knieën wat ondersteuning missen op de langere afstand.
Het dashboard is eenvoudig van opzet en opgetrokken uit mooie materialen. Alfa heeft de knoppen en schakelaars geclusterd waardoor het geheel opgeruimd oogt en waardoor het weinig gewenning vraagt. Alleen aan het InstantNav navigatiesysteem is de leeftijd van de Giulietta af te lezen; de resolutie van het beeldscherm en de bediening blijven achter bij de concurrentie. De kaarten van het systeem zijn up-to-date en de navi rekent behoorlijk snel, maar we zijn inmiddels aardig verwend geraakt met hoge-resolutie touchscreens die een veel mooiere weergave hebben en waarbij je makkelijker data kunt invoeren.