Hoe heter, hoe beter
Allemaal leuk en aardig, al dat uiterlijk vertoon, maar uiteindelijk draait het bij de GTI natuurlijk maar om één ding: rijden. In Wolfsburg weten ze dat als geen ander en daarom levert Volkswagen de nieuwe GTI van meet af aan in twee smaakjes. Standaard hoest de voorlopig snelste Golf 220 pk op - exact het dubbele van z’n illustere voorvader - en wie 1.500 euro extra neerlegt, krijgt de Performance-versie, die nog eens tien paarden extra van stal haalt. Van dat extra vermogen zul je niet zoveel merken, maar als Performance heeft de GTI nog twee interessante troeven op zak. Eén daar van is een aangepast, rood beklauwd remsysteem, dat uitstekend op z’n taak berekend blijkt.
Maar hét paradepaardje van de Performance is wel het mechanische sperdifferentieel, dat het vermogen zo gunstig mogelijk tussen beide voorwielen verdeelt. Wie het maximale uit de GTI wil halen, kan met dat sperdifferentieel z’n lol op: van het onderstuur dat de GTI’s van weleer nog wel eens wilde plagen, is bij de nieuwe GTI hoegenaamd niets terug te vinden. Zelfs in snelle, korte bochten is de volksheld uit Wolfsburg niet van z’n stuk te brengen. Hoe onbehouwen je ‘m ook op z’n staart trapt, het lijkt de Golf allemaal niets uit te maken. De auto bijt zichzelf vast in het asfalt en trekt zich onverstoorbaar neutraal door de bocht. Daarbij biedt de besturing nog een fijne portie gevoel ook.
Opel Astra 1.2 Turbo 130 Ultimate
Cupra Born 58 kWh Performance One 150 kW
Renault Megane E-Tech EV60 Iconic
Mercedes-Benz A-klasse 250 e Business Solution AMG Limited
Audi A3 Sportback 35 TFSI S Edition
Hyundai i30 Fastback N 2.0 T-GDI N2
BMW 1 Serie 118i Luxury Line
Nissan Leaf e+ 62 kWh Tekna
Toyota Corolla 2.0 Hybrid Premium
2021 - Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI R-Line Business
2020 - Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style
2016 - Volkswagen Golf BlueMotion 1.0 TSI DSG Comfortline
2015 - Volkswagen Golf GTE
2014 - Volkswagen e-Golf
2014 - Volkswagen Golf Sportsvan 1.2 TSI DSG Highline
2014 - Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 122pk DSG Highline
2013 - Volkswagen Golf 1.4 TSI DSG Highline
2013 - Volkswagen Golf 2.0 TDI Highline
2012 - Volkswagen Golf Cabrio 2.0 TSI GTI