Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI DSG Performance

- 15 augustus 2013

Hoe heter, hoe beter

Allemaal leuk en aardig, al dat uiterlijk vertoon, maar uiteindelijk draait het bij de GTI natuurlijk maar om één ding: rijden. In Wolfsburg weten ze dat als geen ander en daarom levert Volkswagen de nieuwe GTI van meet af aan in twee smaakjes. Standaard hoest de voorlopig snelste Golf 220 pk op - exact het dubbele van z’n illustere voorvader - en wie 1.500 euro extra neerlegt, krijgt de Performance-versie, die nog eens tien paarden extra van stal haalt. Van dat extra vermogen zul je niet zoveel merken, maar als Performance heeft de GTI nog twee interessante troeven op zak. Eén daar van is een aangepast, rood beklauwd remsysteem, dat uitstekend op z’n taak berekend blijkt.

Maar hét paradepaardje van de Performance is wel het mechanische sperdifferentieel, dat het vermogen zo gunstig mogelijk tussen beide voorwielen verdeelt. Wie het maximale uit de GTI wil halen, kan met dat sperdifferentieel z’n lol op: van het onderstuur dat de GTI’s van weleer nog wel eens wilde plagen, is bij de nieuwe GTI hoegenaamd niets terug te vinden. Zelfs in snelle, korte bochten is de volksheld uit Wolfsburg niet van z’n stuk te brengen. Hoe onbehouwen je ‘m ook op z’n staart trapt, het lijkt de Golf allemaal niets uit te maken. De auto bijt zichzelf vast in het asfalt en trekt zich onverstoorbaar neutraal door de bocht. Daarbij biedt de besturing nog een fijne portie gevoel ook.

230 pk
350 Nm
248 km/h
6,4 s

Error loading images. One or more images were not found.