Geen centje pijn
Voor een lekker potje sturen draait de GTI z’n hand dus niet om, maar als het erop aankomt, is de GTI geen extreme, hardcore hot hatch van het kaliber Mégane RS. Heel erg is dat trouwens niet, want in de alledaagse omgang zit niet iedereen om een spijkerharde auto verlegen en juist op die discipline staat het GTI-label al jaren als een huis. Ook de nieuwe GTI is weer zo’n fijne allrounder, waar je in één ruk mee naar Zuid-Frankrijk kunt rijden en zonder een centje pijn weer uitstapt. Figuurlijk dan, want met een praktijkverbruik van 1 op 12,7 sta je na ruim 600 km wel aan de pomp. Wie letterlijk non-stop wil, kan bij Volkswagen terecht voor het dieselbroertje van de GTI, de GTD.
Z’n dagelijkse bruikbaarheid dankt de Golf grotendeels aan Dynamic Drive Control. Dankzij z’n instelbare rijstanden kun je met de GTI alle kanten op. Voor relaxed cruisen zet je ‘m in Eco of Comfort; ga je liever voor maximaal rijplezier, dan zet je de Golf op scherp met een druk op de Sport-knop. In die modus doet de stuurbekrachtiging een stapje terug en staat het onderstel wat strakker. Ook reageert de GTI een stuk hitsiger op het gaspedaal en trekt de motor verder door. Echt nodig is dat trouwens niet - de motor is al lekker vroeg bij de les - maar stiekem is het wel erg vermakelijk, zeker omdat het motorgeluid in de Sport-stand ook nog eens flink aanzwelt.
Opel Astra 1.2 Turbo 130 Ultimate
Cupra Born 58 kWh Performance One 150 kW
Renault Megane E-Tech EV60 Iconic
Mercedes-Benz A-klasse 250 e Business Solution AMG Limited
Audi A3 Sportback 35 TFSI S Edition
Hyundai i30 Fastback N 2.0 T-GDI N2
BMW 1 Serie 118i Luxury Line
Nissan Leaf e+ 62 kWh Tekna
Toyota Corolla 2.0 Hybrid Premium
2021 - Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI R-Line Business
2020 - Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style
2016 - Volkswagen Golf BlueMotion 1.0 TSI DSG Comfortline
2015 - Volkswagen Golf GTE
2014 - Volkswagen e-Golf
2014 - Volkswagen Golf Sportsvan 1.2 TSI DSG Highline
2014 - Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 122pk DSG Highline
2013 - Volkswagen Golf 1.4 TSI DSG Highline
2013 - Volkswagen Golf 2.0 TDI Highline
2012 - Volkswagen Golf Cabrio 2.0 TSI GTI