Met succes terugvechten
Ooit was de Mazda 626 één van de best verkopende middenklassers in ons land, ook de eerste generatie van de Mazda6 deed het in de eerste helft van the zeroes uitstekend. Maar daarna gebeurde er iets geks. Mazda's werden mooier en beter, maar de verkoopcijfers holden hard achteruit. De reden? Economische malaise, een nieuw bijtellingsregime en moordende concurrentie. De rest van het verhaal kennen we wel. Een zo laag mogelijke netto bijtelling is voor velen nog het enige dat telt.
Nu ons land overspoeld is met BlueMotion's, ECOnetics en Priussen begint Mazda met visueel en fiscaal aantrekkelijke modellen terug te vechten. Het toverwoord? SkyActiv. Okay, voor 20% bijtelling moet je een diesel nemen, maar de comeback van de Japanse middenklasser is een reden om 'm eens nader tegen het licht te houden. Voor 36.490 euro staat er een auto op je oprit die zich qua looks makkelijk kan meten met duurdere rivalen uit Duitsland. Was een 626 nog een muurbloempje, de nieuwe 6 oogt door zijn lage en brede neus zelfverzekerd. Dat het een forse auto is - qua formaat is hij vergelijkbaar met een Skoda Superb - zie je pas als je er naast staat. De vloeiende lijnen maskeren de omvang van de Mazda goed, maar zorgen er ook voor dat 19 inch wielen een esthetische noodzaak zijn. Haal er een inch af en de 6 ziet er opeens plomp uit.
2019 - Mazda 6 2.5 SkyActiv-G 194 6AT Signature
2015 - Mazda 6 Sportbreak SkyActiv-G 145 TS+
2013 - Mazda 6 SportBreak SkyActiv-D 2.2 150pk TS+ Lease Pack
2010 - Mazda 6 SportBreak 2.2 CiTD Mid Power
2009 - Mazda 6 2.0 S-VT TS
2008 - Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD Business
2006 - Mazda 6 MPS
2006 - Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD DPF Touring