Zuinig zonder turbo's
Op benzinegebied heb je bij Mazda de keuze uit een 145 en 165pk sterke 2.0 SkyActiv-G. Er is ook nog een 2.5 met 192pk, maar in de praktijk zul je het beste af zijn met de middelste uit de range. De 2.0 is atmosferisch, waardoor het koppel van 210Nm lager uitvalt dan bij geblazen motoren. Dat voel je ook tijdens het rijden, onder de 3.500tpm lijkt de motor vooral op zuinigheid te zijn getrimd. Deze eigenschap manifesteert zich in een rustig en inhoudend karakter, pas boven deze grens lijkt er een knop om te gaan en voelt de motor een stuk vrijer aan. Wie echt snel wil accelereren ontkomt er niet aan om het gehele toerengebied te gebruiken. Doe je dat niet, dan gebeurt er ook niet zoveel.
De motor is gekoppeld aan een zesbak met vrij korte verzetten, wat ook al bij de voorganger het geval was. Bij 50km/h kun je probleemloos in 'vijf' rijden. Ook de 'zes' is vrij kort. Op de snelweg draait de motor bij 130km/h maar liefst 3.000tpm. Je zou denken dat dit negatief uitwerkt op het verbruik, maar met een gemiddelde van 7,6 liter per 100 kilometer valt dat best mee. Met zo'n verbruik kun je redelijk ongestraft sportief rijden, iets waar de Mazda6 zich prima voor leent. De besturing is direct en het onderstel een prima mix tussen dynamiek en comfort. Ten opzichte van de voorganger is het weggedrag minder nerveus en stabieler geworden, maar zeker niet saai. Een minpuntje is het afrolgeluid van de 19 inch banden en het windgeruis ter hoogte van de grote spiegels, wat vooral op snelwegtempo op den duur gaat irriteren.
2019 - Mazda 6 2.5 SkyActiv-G 194 6AT Signature
2015 - Mazda 6 Sportbreak SkyActiv-G 145 TS+
2013 - Mazda 6 SportBreak SkyActiv-D 2.2 150pk TS+ Lease Pack
2010 - Mazda 6 SportBreak 2.2 CiTD Mid Power
2009 - Mazda 6 2.0 S-VT TS
2008 - Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD Business
2006 - Mazda 6 MPS
2006 - Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD DPF Touring