Handiger dan je denkt
De functionaliteit van de elektronische systemen is niet het enige wat positief opvalt, met de gebruiksvriendelijkheid voor passagiers weet de Mazda6 eveneens te scoren. Voorin zijn de groot uitgevoerde stoelen goed verstelbaar en kun je ook als lange Europeaan eenvoudig een goede zitpositie vinden. De bekleding is wel vrij dun en de zitting een tikkeltje hard, wat vooral na een lang stuk sturen een pijnlijke bips oplevert. Dat kun je wel voorkomen door je keurig aan het advies van de Rijksoverheid te houden en om de twee uur een kwartiertje pauze te nemen. Zijn de borden boven de snelweg toch nog ergens goed voor.
De harde zitting vormt de enige smet op het blazoen, want voor de rest beschikt de 6 over een royaal ruimteaanbod, veel bewegingsruimte en handige praktische vondsten. Ten opzichte van de SportBreak heeft de sedan een 80 millimeter langere wielbasis waardoor je ook op de achterbank fatsoenlijk kunt zitten. Met je benen en knieën zul je niet gauw klem komen te zitten, maar de instap en hoofdruimte worden wel enigszins beperkt door de aflopende daklijn. Qua kofferbakvolume heb je met 489 beschikbare liters weinig te klagen. Wie meer ruimte nodig heeft kan met één handgreep de stoelleuning eenvoudig omklappen en een vlakke doorgaande laadvloer creëren. Minstens net zo handig zijn de grote portiervakken die een pasvorm van een grote fles water hebben.
2019 - Mazda 6 2.5 SkyActiv-G 194 6AT Signature
2015 - Mazda 6 Sportbreak SkyActiv-G 145 TS+
2013 - Mazda 6 SportBreak SkyActiv-D 2.2 150pk TS+ Lease Pack
2010 - Mazda 6 SportBreak 2.2 CiTD Mid Power
2009 - Mazda 6 2.0 S-VT TS
2008 - Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD Business
2006 - Mazda 6 MPS
2006 - Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD DPF Touring