Modern bedieningsconcept
Niet alleen het exterieur heeft veel kenmerken van de grotere CX-5, ook het dashboard lijkt rechtstreeks uit deze SUV te komen. Lijkt, want er zijn wel degelijk verschillen. De opzet is hetzelfde, maar het dashboard is minder hoog en luxer afgewerkt. Rondom de luchtroosters zijn chromen accenten aangebracht en de sierstrip is met een hoogglanzende bordeauxrode lak afgewerkt. Geen pianolak, hout of aluminium dus, maar het oogt minstens net zo chique. Onze testauto was uitgerust met lichte bekleding en dat fleurt het interieur enorm op. Met zwart stof of leer wordt het interieur van de Mazda6 al gauw een donkere en sombere werkplek.
Voor de rest komt het interieur overeen met dat van de CX-5 en de nog te introduceren Mazda3. Dat betekent ook dat het dezelfde pluspunten heeft. De bediening van infotainment en climate control is kinderlijk eenvoudig en leunt sterk op de architectuur van diverse Duitse merken. En waarom ook niet? Met een paar sneltoetsen en een centrale controller op de middenconsole stel je eenvoudig alles in. De bediening is overigens redundant uitgevoerd en kan ook via het touchscreen, maar dat werkt vooral tijdens het rijden minder fijn. Ook is de afstand tussen het scherm en de bestuurder net iets te groot, zodat je voorover moet buigen om er goed bij te kunnen. Dat setje extra knoppen op de middentunnel is een wereldvondst en het is mooi om te zien dat nu ook Japanse merken daarop overstappen.
2019 - Mazda 6 2.5 SkyActiv-G 194 6AT Signature
2015 - Mazda 6 Sportbreak SkyActiv-G 145 TS+
2013 - Mazda 6 SportBreak SkyActiv-D 2.2 150pk TS+ Lease Pack
2010 - Mazda 6 SportBreak 2.2 CiTD Mid Power
2009 - Mazda 6 2.0 S-VT TS
2008 - Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD Business
2006 - Mazda 6 MPS
2006 - Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD DPF Touring