Volkswagen Golf GTE

- 1 februari 2015

GTI-min

In het interieur is de 'verblauwing' verder doorgezet. Niet alleen de lijnen op de typische GTI-stoelen zijn blauw, ook de stiksels, de verlichting in de deuren, accenten op de hendel van de automaat en tussen de klokken zijn in die kleur gedoopt. Om het sportieve karakter van de plug-in hybride te benadrukken, is zo goed als alles uit de GTI overgenomen. De heerlijk zittende stoelen en het dikke, afgeplatte sportstuur doen op het eerste oog niet vermoeden dat je met een auto te maken hebt die bedoeld is om zuinig te rijden. Pas als je een blik hebt geworpen op de klokkenwinkel, zie je dat er iets bijzonders aan de hand is met de auto. In de linker klok is de meeste ruimte opgeëist door een vermogensmeter. Hierin is tevens te zien of je de elektrische kracht verbruikt of dat de accu juist opgeladen wordt. Onderin deze klok is een kleine toerenteller te zien. De afleesbaarheid hiervan is matig. Een wat grotere weergave zou beter zijn. Op het scherm van het multimediasysteem is uitgebreide informatie te vinden over het wel en wee van de aandrijflijn. Verder is het systeem hetzelfde als in de andere VAG-producten. Het werkt snel en de ergonomie ervan is goed op orde. Net als bij de andere Golf's is de afwerking van het interieur subliem. Overal vind je mooie materialen en is het geheel vrij van rammels en kraakjes. Tekenend voor de goede afwerking zijn de draaiknoppen voor bediening van de klimaatregeling. Meer dan in welke auto in deze klasse voelen deze zeer solide aan en werken ze met precies genoeg weerstand. Het nadeel van veel auto's die zowel met als zonder elektrische aandrijving te verkrijgen zijn, is de kleinere interieurruimte. Zo ook bij de GTE. Ten opzichte van een 'normale' Golf 7 is de bagageruimte met 108 liter gekrompen. Reden hiervoor is dat er plaats gemaakt moest worden voor een benzinetank en een accupakket. Voorin en op de achterbank zit je echter net zo ruim als je gewend bent van de compacte middenklasser. 

204 pk
350 Nm
217 km/h
7,6 s
7,4 (1.5) l/100km
39 g/km
A
22%
€ 37.990
€ 42.012
€ 770 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Opel Astra 1.2 Turbo 130 Ultimate

  • Cupra Born 58 kWh Performance One 150 kW

  • Renault Megane E-Tech EV60 Iconic

  • Mazda 3 e-Skyactiv G 2.0 150 Sportive

  • Mercedes-Benz A-klasse 250 e Business Solution AMG Limited

  • Seat Leon 1.5 eTSI FR

  • Audi A3 Sportback 35 TFSI S Edition

  • BMW 1 Serie 118i Luxury Line

  • Nissan Leaf e+ 62 kWh Tekna

  • 2021 - Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI R-Line Business

  • 2020 - Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style

  • 2016 - Volkswagen Golf BlueMotion 1.0 TSI DSG Comfortline

  • 2014 - Volkswagen e-Golf

  • 2014 - Volkswagen Golf Sportsvan 1.2 TSI DSG Highline

  • 2014 - Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 122pk DSG Highline

  • 2013 - Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI DSG Performance

  • 2013 - Volkswagen Golf 1.4 TSI DSG Highline

  • 2013 - Volkswagen Golf 2.0 TDI Highline

  • 2012 - Volkswagen Golf Cabrio 2.0 TSI GTI