Volkswagen Golf GTE

- 1 februari 2015

Concurrent uit eigen huis

Doe de motorkap open en je ziet dat er weinig plek over is gebleven. Naast een 1.4 TSI is ook de elektromotor en een regelunit voor beide in het motorruim gemonteerd. De elektromotor is voor de DSG-automaat gemonteerd, waardoor ook in een volledige elektrische modus wordt geschakeld. Samen leveren de motoren ruim voldoende vermogen, maar nog belangrijker voor zowel de prijs als de bijtelling is de lage uitstoot van koolstofdioxide. Met 35 g/km is de Golf GTE goed voor slechts 7% bijtelling. Maar niet alleen voor de zakelijke rijder is deze auto aantrekkelijk. Omdat er nauwelijks BPM betaald hoeft te worden door het lage theoretische verbruik, is de GTE maar 500 euro duurder dan een GTI. Qua uitrusting zijn beide auto's nagenoeg gelijk en ook de prestaties liggen niet ver uit elkaar. Groot voordeel van de GTE is de mogelijkheid veel zuiniger te rijden. In de praktijk bleek het verbruik helaas niet zo laag als beloofd. Omdat er tijdens de testperiode slecht eenmaal kortstondig geladen kon worden, kwam het testverbruik uit op 7.4 liter per 100 kilometer. Laad je het accupakket volledig op, dan moet - volgens de fabrieksopgave - 50 kilometer volledig elektrisch kunnen worden afgelegd. In de praktijk ligt deze afstand wat lager met zo'n 32 kilometer. Aangezien we nauwelijks moeite hebben gedaan om het verbruik laag te houden en genoten hebben van het vermogen, is het nog niet eens zo slecht. Daarbij staat de door ons gereden auto op winterbanden, wat ook niet in het voordeel van een laag verbruik werkt. Hierdoor heeft de auto minder grip, wat bij stoplichtsprintjes meermaals resulteerde in doorspinnende voorwielen. 

204 pk
350 Nm
217 km/h
7,6 s
7,4 (1.5) l/100km
39 g/km
A
22%
€ 37.990
€ 42.012
€ 770 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Opel Astra 1.2 Turbo 130 Ultimate

  • Cupra Born 58 kWh Performance One 150 kW

  • Renault Megane E-Tech EV60 Iconic

  • Mazda 3 e-Skyactiv G 2.0 150 Sportive

  • Mercedes-Benz A-klasse 250 e Business Solution AMG Limited

  • Seat Leon 1.5 eTSI FR

  • Audi A3 Sportback 35 TFSI S Edition

  • BMW 1 Serie 118i Luxury Line

  • Nissan Leaf e+ 62 kWh Tekna

  • 2021 - Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI R-Line Business

  • 2020 - Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style

  • 2016 - Volkswagen Golf BlueMotion 1.0 TSI DSG Comfortline

  • 2014 - Volkswagen e-Golf

  • 2014 - Volkswagen Golf Sportsvan 1.2 TSI DSG Highline

  • 2014 - Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 122pk DSG Highline

  • 2013 - Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI DSG Performance

  • 2013 - Volkswagen Golf 1.4 TSI DSG Highline

  • 2013 - Volkswagen Golf 2.0 TDI Highline

  • 2012 - Volkswagen Golf Cabrio 2.0 TSI GTI