Concurrent uit eigen huis
Doe de motorkap open en je ziet dat er weinig plek over is gebleven. Naast een 1.4 TSI is ook de elektromotor en een regelunit voor beide in het motorruim gemonteerd. De elektromotor is voor de DSG-automaat gemonteerd, waardoor ook in een volledige elektrische modus wordt geschakeld. Samen leveren de motoren ruim voldoende vermogen, maar nog belangrijker voor zowel de prijs als de bijtelling is de lage uitstoot van koolstofdioxide. Met 35 g/km is de Golf GTE goed voor slechts 7% bijtelling. Maar niet alleen voor de zakelijke rijder is deze auto aantrekkelijk. Omdat er nauwelijks BPM betaald hoeft te worden door het lage theoretische verbruik, is de GTE maar 500 euro duurder dan een GTI. Qua uitrusting zijn beide auto's nagenoeg gelijk en ook de prestaties liggen niet ver uit elkaar. Groot voordeel van de GTE is de mogelijkheid veel zuiniger te rijden. In de praktijk bleek het verbruik helaas niet zo laag als beloofd. Omdat er tijdens de testperiode slecht eenmaal kortstondig geladen kon worden, kwam het testverbruik uit op 7.4 liter per 100 kilometer. Laad je het accupakket volledig op, dan moet - volgens de fabrieksopgave - 50 kilometer volledig elektrisch kunnen worden afgelegd. In de praktijk ligt deze afstand wat lager met zo'n 32 kilometer. Aangezien we nauwelijks moeite hebben gedaan om het verbruik laag te houden en genoten hebben van het vermogen, is het nog niet eens zo slecht. Daarbij staat de door ons gereden auto op winterbanden, wat ook niet in het voordeel van een laag verbruik werkt. Hierdoor heeft de auto minder grip, wat bij stoplichtsprintjes meermaals resulteerde in doorspinnende voorwielen.
Opel Astra 1.2 Turbo 130 Ultimate
Cupra Born 58 kWh Performance One 150 kW
Renault Megane E-Tech EV60 Iconic
Mazda 3 e-Skyactiv G 2.0 150 Sportive
Mercedes-Benz A-klasse 250 e Business Solution AMG Limited
Seat Leon 1.5 eTSI FR
Audi A3 Sportback 35 TFSI S Edition
BMW 1 Serie 118i Luxury Line
Nissan Leaf e+ 62 kWh Tekna
2021 - Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI R-Line Business
2020 - Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style
2016 - Volkswagen Golf BlueMotion 1.0 TSI DSG Comfortline
2014 - Volkswagen e-Golf
2014 - Volkswagen Golf Sportsvan 1.2 TSI DSG Highline
2014 - Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 122pk DSG Highline
2013 - Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI DSG Performance
2013 - Volkswagen Golf 1.4 TSI DSG Highline
2013 - Volkswagen Golf 2.0 TDI Highline
2012 - Volkswagen Golf Cabrio 2.0 TSI GTI