Volkswagen Golf GTE

- 1 februari 2015

Er kan niks meer mis gaan

In het segment waarin de Golf GTE opereert, kent hij weinig concurrenten. Hoewel ze qua vermogen en onderstelafstemming nauwelijks zijn te vergelijken, komen de Prius Plug-in, Ampera en de Ford C-Max Plug-in Hybrid het dichtst in de buurt. Ook deze auto's genieten 7 % bijtelling voor de zakelijke rijder en komen qua prijs zo goed als overeen met de Golf GTE. Toch biedt de Volkswagen een stuk meer per euro dan de drie genoemde auto's. Het vermogen is hoger, de rijbeleving ligt op een hoger niveau en - hoewel dat smaakgebonden is - ziet hij er stukken beter uit. Volkswagen heeft ervoor gekozen de GTE alleen aan te bieden met een flinke standaarduitrusting. Hierdoor is de vanafprijs fors: 37.950 euro. Kleed je de auto aan tot het niveau van de auto waarin wij reden, dan vergt het een investering van 42 mille. Een flink bedrag, al is het voor de zakelijke rijder per maand een schijntje. Bruto betaal je 245 euro per maand aan bijtelling. Natuurlijk lever je ten opzichte van de echte GTI in op rijplezier, maar toch ook niet zoveel dat het 18% meer bijtelling waard is. Aan het begin van het testverslag gaven we aan dat het bijna niet meer mis kan gaan. Het leek wat voorbarig, maar dit statement blijkt waar te zijn. Nergens zul je een beter totaalpakket vinden dan bij de Golf GTE. Dat deze auto de Nederlandse markt gaat veroveren is meer een voorspelling dan een vraag. 

  • Prettige aandrijflijn
  • Lage bijtelling
  • Goede mix tussen sportiviteit en comfort
  • Kleine(re) bagageruimte
  • Relatief hoge vanafprijs
  • Geen snellaadfunctie
204 pk
350 Nm
217 km/h
7,6 s
7,4 (1.5) l/100km
39 g/km
A
22%
€ 37.990
€ 42.012
€ 770 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Opel Astra 1.2 Turbo 130 Ultimate

  • Cupra Born 58 kWh Performance One 150 kW

  • Renault Megane E-Tech EV60 Iconic

  • Mazda 3 e-Skyactiv G 2.0 150 Sportive

  • Mercedes-Benz A-klasse 250 e Business Solution AMG Limited

  • Seat Leon 1.5 eTSI FR

  • Audi A3 Sportback 35 TFSI S Edition

  • BMW 1 Serie 118i Luxury Line

  • Nissan Leaf e+ 62 kWh Tekna

  • 2021 - Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI R-Line Business

  • 2020 - Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style

  • 2016 - Volkswagen Golf BlueMotion 1.0 TSI DSG Comfortline

  • 2014 - Volkswagen e-Golf

  • 2014 - Volkswagen Golf Sportsvan 1.2 TSI DSG Highline

  • 2014 - Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 122pk DSG Highline

  • 2013 - Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI DSG Performance

  • 2013 - Volkswagen Golf 1.4 TSI DSG Highline

  • 2013 - Volkswagen Golf 2.0 TDI Highline

  • 2012 - Volkswagen Golf Cabrio 2.0 TSI GTI