De troef
Wat mogen we gaan betalen voor dit fraaie stukje Koreaanse techniek? Met een uitrusting die vergelijkbaar is aan de Prius zou je wellicht verwachten dat de prijzen eveneens vergelijkbaar zullen zijn. Maar met een instapprijs voor de van 21.995,- euro voor de hybridevariant, zitten we toch een slordige acht mille onder de populaire Toyota. Instapper i-Motion biedt al een rijke uitrusting, zoals Lane Keeping Assist en een achteruitrijcamera, al mist de uitvoering het 8-inch navigatiesysteem en xenon-verlichting. Ga je een stapje hoger dan kom je uit bij de Comfort, waarbij al deze zaken wel standaard zijn. Dit model kost 25.495,- euro en is naar onze mening het geld dubbel en dwars waard. Het model waarmee wij op stap zijn, bevat alle mogelijk denkbare opties en mag voor 27.995,- euro worden meegenomen uit de showroom. Deze prijzen springen er tussenuit en zijn al snel duizenden euro's voordeliger dan de concurrent. Zoals we bij de Koreanen gewend zijn, zit het daarnaast ook goed met de garantie. Op de gehele auto geldt een garantie van 5 jaar zonder kilometerbeperking. Daarbij geldt een garantie van 8 jaar of 200.000 kilometer op de hoge voltage batterij. Wil je hem leasen? Dan moet je snel zijn, in 2016 kan de auto nog worden vastgelegd met 21% bijtelling. In 2017 komt daar een procent bij - wat neerkomt op een totaal van 22% bijtelling - evenals de plug-in versie. De volledig elektrische variant van de IONIQ zal zowel in 2016 als in 2017 met een bijtellingstarief van 4% verkrijgbaar zijn.
Mazda 3 e-Skyactiv G 2.0 150 Sportive
Seat Leon 1.5 eTSI FR
Skoda Scala 1.5 TSI Sport Business
Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business
Kia Ceed 1.4 T-GDI ExecutiveLine
Honda Civic 1.0 i-VTEC Premium
Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 Business
Volkswagen Golf BlueMotion 1.0 TSI DSG Comfortline
Audi A3 Sportback 1.6 TDI Attraction