Número cuatro
De Leon is een erg belangrijke auto voor Seat. Na de Ibiza is de Leon in Nederland namelijk de bestverkochte auto van het Spaanse merk. Hoewel we de laatste tijd door het merk vooral werden bestookt met nieuwe cross-overs als de Tarraco en de Arona blijft de Leon een absolute verkooptopper. Extra reden voor het merk om niet over één dag ijs te gaan met een nieuwe vierde generatie. Hoewel de Leon compleet is vernieuwd is het platform ons al bekend. De nieuwe Volkswagen Golf, nieuwe Audi A3 en nieuwe Skoda Octavia rijden namelijk allemaal rond met exact ditzelfde MQB EVO-platform. Uiteraard is de afstelling van het onderstel bij ieder model verschillend en zijn de vier broers allemaal verschillend gesegmenteerd. De Leon is de sportieveling van het gezelschap en zal vooral kopers uit die hoek over de streep moeten trekken. Hebben we te maken met eenheidsworst of kan de nieuwe Leon de sportieve rijder daadwerkelijk overtuigen? Tijd voor een test met Spaans temperament.

Citroën C4 Hybrid 136 ë-DCS6 Max

Mazda 3 e-Skyactiv G 2.0 150 Sportive

Skoda Scala 1.5 TSI Sport Business

Toyota Corolla 2.0 Hybrid Premium

Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business

Kia Ceed 1.4 T-GDI ExecutiveLine

Nissan LEAF 40 kWh Tekna

Honda Civic 1.0 i-VTEC Premium

Hyundai i30 1.0 T-GDI First Edition

2021 - Seat Leon Sportstourer 1.4 TSI e-Hybrid FR

2020 - Seat Leon Sportstourer 1.5 eTSI DSG-7 FR Launch Edition

2018 - Seat Leon Cupra R

2015 - Seat Leon ST 2.0 TDI X-PERIENCE

2015 - Seat Leon ST Cupra 2.0 TSI Cupra 280

2014 - Seat Leon ST 1.6 TDI Ecomotive Business

2013 - Seat Leon 1.4 TSI FR

2010 - Seat Leon Cupra R

2008 - Seat Leon 1.9 TDI Ecomotive 25 Edition I

2006 - Seat Leon 1.9 TDi Stylance


