Citroën ë-C4 50 kWh 136 Shine

Max Veldhuis - 14 juli 2021

Polariserend

Qua positionering is de ë-C4 eigenlijk al bijzonder. Met zijn lengte van bijna 4,4 meter behoort hij overduidelijk in het C-segment, maar hij deelt zijn techniek met B-segmenters als de eerder genoemde e-2008. Wanneer je de ë-C4 voor het eerst goed bekijkt, kan je gevoel twee kanten op slaan: je houdt ervan, of je vindt het niks. Het begint al aan de voorzijde. Net als bij de C4 Cactus zijn de koplampen opgedeeld in twee rijen. In het bovenste gedeelte - dat doorloopt in de bovenste chevron - zit de led-dagrijverlichting. Daaronder zit een grotere behuizing voor de daadwerkelijke ledkoplampen. Die behuizing loopt schuin omhoog richting de onderste chevron, waardoor alle afzonderlijke stijlelementen optisch in feite met elkaar verbonden zijn.

Verder is het opvallend voor een EV dat de ë-C4 een reguliere 'grille' heeft. Deze grille is opgebouwd uit dunne lijntjes die schuin omhoog naar elkaar toe lopen. Inderdaad, net als de chevrons erboven. Bekijk de Fransoos van opzij en de aandacht gaat al snel uit naar de aflopende daklijn. Daarmee volgt de ë-C4 een op dit moment belangrijke trend in autoland, naast het feit dat hij hoger op zijn wielen staat. De zwarte plastic rand onderaan de deuren en de bumpers versterkt zijn stoere inborst. Daarbij zorgen de 18-inch wielen met relatief dikke banden ervoor dat de wielkasten goed gevuld zijn. 

Het meest bijzondere  designelement van de ë-C4 hebben we dan nog niet eens besproken: de achterlichten. Net als de verlichting aan de voorkant bestaan deze uit twee delen, waarbij het bovenste lichtstrookje overloopt in de spoiler. die spoiler splitst op zijn beurt de achterruit weer in tweeën, iets dat we eerder bijvoorbeeld nog zagen op de - eveneens markante - Mitsubishi Eclipse Cross. Dat maakt overigens wel dat het zicht naar achteren niet optimaal is.

136 pk
260 Nm
150 km/h
9,7 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
22%
€ 33.990
€ 42.740
€ 784 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Lexus UX 300h F-Sport Design

  • Smart 1 200 kW Premium

  • Toyota C-HR 2.0 High Power Hybrid Bi-Tone

  • DS 3 Crossback PureTech 155 EAT8 La Premiere

  • Kia e-Niro 64 kWh ExecutiveLine

  • Opel Grandland X 1.2 Turbo Online Edition

  • MINI Countryman Cooper Serious Business

  • Opel Ampera-e 60 kWh Launch Executive

  • Audi Q2 1.4 TFSI S-line

  • Kia Niro 1.6 GDI HEV ExecutiveLine

  • Renault Kadjar TCe 130 Bose

  • 2011 - Citroën C4 2.0 HDi Exclusive

  • 2008 - Citroën C4 Berline 1.6 THP Exclusive

  • 2005 - Citroën C4 Berline 1.6 16v Ligne Prestige