Citroën ë-C4 50 kWh 136 Shine

Max Veldhuis - 14 juli 2021

Stellingkast

Het interieur van de ë-C4 komt in eerste instantie wat rommelig over. In de middenconsole is veel bergruimte, maar het aflegvakje voor de telefoon en het vakje daaronder zijn niet af te dekken, waardoor het geheel wel wat weg heeft van een stellingkast. Daarnaast ziet de pianolak op de middenconsole er weliswaar mooi uit, maar is dit materiaal - net als bij de vele andere fabrikanten die dit inmiddels aanbieden - erg gevoelig voor vingerafdrukken, stof en krassen. Tot zover de kritiek, want de gebruikte plastics zijn van goede kwaliteit en het geheel zit robuust in elkaar. Daarnaast hebben de stoelen een heerlijk zacht zitvlak. Een minpunt aan de zetels is de redelijk vlakke zitting, waardoor je bovenbenen geen optimale ondersteuning hebben. Ook staat de voetensteun voor de linkervoet gevoelsmatig wat te ver naar de bestuurder toe, wat maakt dat je je been net niet helemaal lekker kwijt kunt. Op langere ritten leidt dat mogelijk tot vermoeidheid.

Op het gebied van overzichtelijkheid scoort Citroën punten. De bediening voor de klimaatcontrole bestaat uit drie ronde knoppen en ook voor de stoelverwarming zijn gewoon fysieke knoppen aanwezig. Tegenwoordig zijn dat soort zaken steeds vaker verstopt in menu's in het touchscreen. De ë-C4 heeft uiteraard ook een touchscreen, dat met 10-inch haast aan de kleine kant is naar hedendaagse maatstaven. De menustructuur is zoals we die kennen uit andere PSA-modellen en in dat opzicht is er nog wel ruimte voor verbetering. Zo is het bijvoorbeeld niet mogelijk om bijvoorbeeld de navigatie en media tegelijkertijd weer te geven. Recht voor de bestuurder zit een 5,5-inch digitaal display dat haast lijkt te verdwijnen in het dashboard. Wel bevat het schermpje allerlei nuttige informatie zoals het actuele en gemiddelde verbruik in kWh per 100 kilometer. Op het digitale dashboard van de Volkswagen ID3 ontbreekt deze informatie.

Aan ruimte schort het in de ë-C4 niet. Ondanks de aflopende daklijn hebben de achterpassagiers nog voldoende hoofdruimte en ook de beenruimte is in orde. Daarnaast is de kofferbak flexibel in te delen en kunnen de laadkabels desgewenst onder de laadvloer opgeborgen worden. De Citroën heeft geen 'frunk', dus qua bagageruimte is dit waar je het mee moet doen. Iets anders dat in positieve zin opvalt is de goede stereo. Muziekliefhebbers komen dus prima aan hun trekken in de ë-C4.

136 pk
260 Nm
150 km/h
9,7 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
22%
€ 33.990
€ 42.740
€ 784 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Lexus UX 300h F-Sport Design

  • Smart 1 200 kW Premium

  • Toyota C-HR 2.0 High Power Hybrid Bi-Tone

  • DS 3 Crossback PureTech 155 EAT8 La Premiere

  • Kia e-Niro 64 kWh ExecutiveLine

  • Opel Grandland X 1.2 Turbo Online Edition

  • MINI Countryman Cooper Serious Business

  • Opel Ampera-e 60 kWh Launch Executive

  • Audi Q2 1.4 TFSI S-line

  • Kia Niro 1.6 GDI HEV ExecutiveLine

  • Renault Kadjar TCe 130 Bose

  • 2011 - Citroën C4 2.0 HDi Exclusive

  • 2008 - Citroën C4 Berline 1.6 THP Exclusive

  • 2005 - Citroën C4 Berline 1.6 16v Ligne Prestige