Zoethoudertje
Ford heeft het geduld van een hele horde leaserijders flink op de proef gesteld. Want hoewel de specificaties al even op straat liggen, liet de Focus ECOnetic uiteindelijk nog lang op zich wachten. En juist die specificaties waren het die ons Nederlanders, bijtellingsbewust als we zijn, al een tijdje lieten warmlopen voor de eco-Focus. Want voor een compacte stationwagon met veel ruimte en 14% bijtelling zijn we in ons land wel te porren, dat weten ze bij directe concurrent Renault inmiddels als geen ander.
Helemaal nieuw is het ECOnetic-label op de Focus trouwens niet. Met de nieuwe driecilinder 1.0 EcoBoost onder de kap - goed voor 20% bijtelling - rijdt de Focus al een tijdje rond met datzelfde label op z'n achterste. Maar voor wie het om de TDCi - of, beter gezegd, diens 14% bijtelling - te doen is, is die 1.0 benzinemotor slechts een zoethoudertje. Nu is de ECOnetic er dan eindelijk ook als diesel. Z'n CV: 105 pk, 240 Nm, een 0-tot-100-sprint in twaalf tellen en... een beloofd verbruik van 1 op 29,4.
Toyota Auris Touring Sports Hybrid Lease Exclusive
Renault Mégane Estate dCi 110 Bose
Seat Leon ST 1.6 TDI Ecomotive Business
Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi i-Catcher
Honda Civic Tourer 1.6 i-DTEC Lifestyle
Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo Sport
Skoda Octavia Combi Greenline 1.6 TDI Businessline
Kia cee'd 1.6 GDI DCT Super Pack
Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI Blue Lease Executive
2022 - Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale
2018 - Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business
2018 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 182 ST-Line
2017 - Ford Focus 2.3 Ecoboost RS
2015 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost Titanium
2014 - Ford Focus 1.5 EcoBoost (182 pk) Titanium
2013 - Ford Focus Electric Titanium
2012 - Ford Focus ST 2.0 EcoBoost ST-3
2012 - Ford Focus 1.0 EcoBoost
2011 - Ford Focus Sedan 1.6 EcoBoost Titanium