De zuinigste
Daarmee meldt Ford vol trots de zuinigste non-hybride gezinsauto ter wereld aan te bieden. Om tot dat resultaat te komen, zijn de aerodynamica en de techniek van de Focus tot in de kleinste details onder de loep genomen en geoptimaliseerd. Speciale banden met een lage rolweerstand, een start-stopsysteem en de lange overbrengingen van de - fijn schakelende - zesbak zijn zomaar drie voorbeelden van die technieken die het verbruik moeten drukken. Om niet in technisch jargon te vervallen, zullen we u de verdere aanpassingen besparen.
Des te interessanter is natuurlijk de vraag hoe de ECOnetic het er in de praktijk van afbrengt. Nou, best goed eigenlijk. De 1.6 TDCi maakt een soepele indruk en pakt vanaf 1.500 rpm probleemloos op. Daaronder geeft de motor niet thuis en hapt 'ie nadrukkelijk hoor- en voelbaar naar adem, dat wel. Gelukkig maar dat Ford de schakelindicator zo heeft afgesteld dat je, na het schakelen, niet of nauwelijks onder dat toerental komt. Doordat de TDCi bij 1.500 rpm bovendien z'n maximale koppel afgeeft, verloopt het rijden tussen de 1.500 en 2.000 rpm moeiteloos.
Uit veel reserves kan de ECOnetic niet putten - daar is 'ie natuurlijk ook niet voor in de wieg gelegd - maar de dieselmotor heeft wel genoeg pit om met het verkeer mee te komen. Al met al dus geen reden tot klagen, of het moet vanwege het beperkte trekgewicht zijn. Dat compenseert de TDCi dan weer met z'n loopcultuur. Het start-stopsysteem werkt bijvoorbeeld schokvrij, maar ook het geluidsniveau blijft keurig binnen de perken. Het is vooral windgeruis dat in het interieur te horen is, maar niet in hinderlijke mate.

Toyota Auris Touring Sports Hybrid Lease Exclusive

Renault Mégane Estate dCi 110 Bose

Seat Leon ST 1.6 TDI Ecomotive Business

Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi i-Catcher

Honda Civic Tourer 1.6 i-DTEC Lifestyle

Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo Sport

Skoda Octavia Combi Greenline 1.6 TDI Businessline

Kia cee'd 1.6 GDI DCT Super Pack

Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI Blue Lease Executive

2022 - Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale

2018 - Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business

2018 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 182 ST-Line

2017 - Ford Focus 2.3 Ecoboost RS

2015 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost Titanium

2014 - Ford Focus 1.5 EcoBoost (182 pk) Titanium

2013 - Ford Focus Electric Titanium

2012 - Ford Focus ST 2.0 EcoBoost ST-3

2012 - Ford Focus 1.0 EcoBoost

2011 - Ford Focus Sedan 1.6 EcoBoost Titanium


