Met verve
En dan natuurlijk de hamvraag: is de Focus inderdaad zo zuinig als Ford belooft? Nou, niet helemáál, maar hij komt aardig in de buurt. Een week en bijna 850 over stads- en snelwegen verdeelde kilometers resulteerde bij een normale rijstijl in een gemiddeld verbruik van ruim 1 op 21. Dat lijkt een lichte tegenvaller, maar de natte en koude weersomstandigheden tijdens de testperiode flatteren dat beeld enigszins. Als de motor op constant tempo zo om en nabij de 1.500 rpm draait, kom je met de Focus - afhankelijk van omstandigheden als belading, temperatuur en ingeschakelde elektronica - zo'n 20 á 25 km vooruit met een liter diesel. Dat zijn er weliswaar geen 29, maar als je goed je best doet, kun je een heel eind komen.
Het mooie zit 'm er vooral in dat je in de praktijk, behalve dat lage verbruik, niet zoveel merkt van de aanpassingen die de heren technici uit Keulen hebben doorgevoerd. Dat betekent bijvoorbeeld dat ook deze spaardiesel beschikt over de rijkwaliteiten waarmee de Focus groot is geworden. Sturen doet de ECOnetic met verve en het - omwille van de aerodynamica verlaagde - onderstel is eveneens lekker uitgebalanceerd. Klein aandachtspuntje zijn de versmalde banden, die hun grip wat eerder verliezen dan normale banden. Blijft overeind dat die grens nog altijd in een gebied ligt waar je met de ECOnetic minder snel zult komen dan met - let's say - een ST.
Toyota Auris Touring Sports Hybrid Lease Exclusive
Renault Mégane Estate dCi 110 Bose
Seat Leon ST 1.6 TDI Ecomotive Business
Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi i-Catcher
Honda Civic Tourer 1.6 i-DTEC Lifestyle
Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo Sport
Skoda Octavia Combi Greenline 1.6 TDI Businessline
Kia cee'd 1.6 GDI DCT Super Pack
Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI Blue Lease Executive
2022 - Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale
2018 - Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business
2018 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 182 ST-Line
2017 - Ford Focus 2.3 Ecoboost RS
2015 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost Titanium
2014 - Ford Focus 1.5 EcoBoost (182 pk) Titanium
2013 - Ford Focus Electric Titanium
2012 - Ford Focus ST 2.0 EcoBoost ST-3
2012 - Ford Focus 1.0 EcoBoost
2011 - Ford Focus Sedan 1.6 EcoBoost Titanium