Winterslaap
Het laat zich raden dat de Focus ECOnetic een regelrecht succesnummer belooft te worden. Vele duizenden bestelden 'm al 'op de gok' en dat het daar niet bij blijft, lijdt geen enkele twijfel - de interessante combinatie van relatief veel ruimte en 14% bijtelling kan nu eenmaal niet iedereen bieden. Daar komt nog bij dat Ford niet de hoofdprijs vraagt wanneer je je Focus wat meer wilt aankleden. Op papier al reden genoeg om aan te nemen dat de ECOnetic het goed gaat doen.
Gelukkig stelt de dieselmotor ook in de praktijk niet teleur. Helemaal onderin snakt de 1.6 overduidelijk naar adem, maar eenmaal voorbij de 1.500 rpm levert de TDCi z'n maximale trekkracht en toont 'ie zich van z'n soepele, stille en zuinige kant. Door simpelweg de adviezen van de schakelindicator op te volgen, voorkom je dat de motor in z'n winterslaap valt. Dat je tot slot nauwelijks hoeft in te leveren op de (rij)kwaliteiten van iedere andere Focus, maakt van de ECOnetic een onmiskenbaar aantrekkelijk totaalplaatje.
- Zuinige, soepele en stille motor
- Rijeigenschappen
- 14% bijtelling
- Futloos onder 1.500 rpm
- Ergonomie vergt gewenning
- Beenruimte achterin
Toyota Auris Touring Sports Hybrid Lease Exclusive
Renault Mégane Estate dCi 110 Bose
Seat Leon ST 1.6 TDI Ecomotive Business
Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi i-Catcher
Honda Civic Tourer 1.6 i-DTEC Lifestyle
Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo Sport
Skoda Octavia Combi Greenline 1.6 TDI Businessline
Kia cee'd 1.6 GDI DCT Super Pack
Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI Blue Lease Executive
2022 - Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale
2018 - Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business
2018 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 182 ST-Line
2017 - Ford Focus 2.3 Ecoboost RS
2015 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost Titanium
2014 - Ford Focus 1.5 EcoBoost (182 pk) Titanium
2013 - Ford Focus Electric Titanium
2012 - Ford Focus ST 2.0 EcoBoost ST-3
2012 - Ford Focus 1.0 EcoBoost
2011 - Ford Focus Sedan 1.6 EcoBoost Titanium