Asymmetrisch
Vereis je symmetrie, dan zal je je in de Mazda2 niet op het gemak voelen. De indeling van het interieur is aan de linkerzijde gericht op de bestuurder en aan de rechterzijde op multimedia. Deze asymmetrische indeling wordt benadrukt door de plaatsing van de ventilatieroosters. Door twee ronde exemplaren aan beide zijden van de klokkenwinkel wordt de 'cockpit' voor de bestuurder geaccentueerd. Verschillende met leer beklede panelen op het dashboard en op de deur geven het interieur een hoogwaardige uitstraling. Deze bekleding is standaard zwart gekleurd als je de GT-M-uitvoering bestelt. Voor een meerprijs van 750 euro zijn zowel de panelen als de stoelen wit gekleurd. Helaas is de bovenste laag van het dashboard vervaardigd uit keihard plastic, al lijkt dat op het eerste oog niet zo. Het multimediasysteem laat zich eenvoudig bedienen. Dit kan op drie manieren: via het stuurwiel, het touchscreen en via de knoppen in het cluster tussen de voorstoelen. Ergonomisch zit het goed in elkaar en ook qua snelheid zit het wel snor. Het geluid dat de speakers voortbrengen is mooi helder, al worden zware bastonen wat minder goed weergegeven. Qua binnenruimte zet de Mazda2 geen nieuwe standaard. Voorin zit je voldoende ruim, maar achterin is net voldoende ruimte voor de gemiddelde Nederlander. Op korte ritjes houd je het daar wel uit, maar een trip naar Zuid-Frankrijk zouden wij niet aanraden achterin de Mazda2. Geheel achterin is 280 liter beschikbaar voor de bagage. Heb je meer ruimte nodig, dan laat de achterbank zich in delen neerklappen tot een maximale grootte van 950 liter. Alles wat voorheen enkel in hogere segmenten te verkrijgen was, zit nu standaard op de Mazda2 GT-M met het 'Driver Pack'. Zaken als een head-up display, deels met leer beklede stoelen, een uitgebreid multimediasysteem, climate control en LED-koplampen zijn slechts een greep uit de lange lijst. Mede door deze luxe verlang je niet meer naar een grotere auto, tenzij je de extra ruimte echt nodig hebt.
Dacia Sandero TCe 100 Bi-Fuel Comfort
Honda Jazz 1.5 i-MMD Hybrid Executive
Renault Clio TCe 100 R.S. Line
Nissan Micra 1.0 Tekna 100 pk
Suzuki Swift Sport 1.4 BoosterJet
Kia Rio 1.0 T-GDI ExecutiveLine
Volkswagen Polo 1.0 TSI Beats
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Titanium
Suzuki Swift 1.0 BoosterJet Stijl
Ford KA+ 1.2 Trend Ultimate
Citroën C3 1.2 PureTech Shine