Combinatie van compact en sportief
Niet alleen compacte auto's hebben Mazda gebracht waar het nu is, ook sportieve modellen hebben een groot aandeel gehad in voornamelijk de rijeigenschappen. Bij een B-segment hatchback verwacht je geen snaarstrakke besturing en een straf afgeveerde ophanging. Toch is het rijgedrag van de Mazda2 bovengemiddeld sportief. Zonder daarbij oncomfortabel te zijn. Op bochtige bergweggetjes zorgen de directe besturing en de ver liggende grens - van onder- of zelfs overstuur - voor een vermakelijke rit. Zelfs als voor het gevoel iets te snel een bocht wordt ingestuurd, blijft de auto mooi in balans en gaat hij zonder morren de hoek om. Van overhellen is geen sprake. Toch is hij niet te hard afgeveerd. Oneffenheden in de weg voel je wel, maar niet overmatig. Daarbij worden deze goed verwerkt door de demping. In de dikste uitvoering is de Mazda2 voorzien van allerlei veiligheidsverhogende systemen. Lane departure warning, blind spot recognition en een automatisch remmende auto onder de 30 kilometer per uur zijn standaard als het 'Driver Pack' wordt besteld bij de GT-M. Helaas staan deze systemen automatisch aan als je de auto start. Vooral de lane departure warning werkt wat onregelmatig. Soms herkent hij de belijning wel en klinkt er een harde brom over de speakers als je deze te dicht benadert zonder richting aan te geven, maar op andere momenten kun je 'ongestraft' over de streep rijden.
Dacia Sandero TCe 100 Bi-Fuel Comfort
Honda Jazz 1.5 i-MMD Hybrid Executive
Renault Clio TCe 100 R.S. Line
Nissan Micra 1.0 Tekna 100 pk
Suzuki Swift Sport 1.4 BoosterJet
Kia Rio 1.0 T-GDI ExecutiveLine
Volkswagen Polo 1.0 TSI Beats
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Titanium
Suzuki Swift 1.0 BoosterJet Stijl
Ford KA+ 1.2 Trend Ultimate
Citroën C3 1.2 PureTech Shine