Right sizing
Downsizing is en blijft de trend in autoland. Niemand kijkt nog raar op van een geblazen motor met een kleine inhoud. Bij Mazda gaan ze hier volledig tegenin. 'Right sizing' is de term die hier volgens de Japanners bij hoort. Dit vertaalt zich in de motorenkeuze: vier één-punt-vijfjes, waarvan drie benzinemotoren en één diesel. De benzinemotor is verkrijgbaar in drie vermogensvarianten. De basismotor levert 75 pk en de sterkste levert liefst 115 pk. Gulden middenweg is de 90 paarden leverende versie. Voor Nederland is de laatste de meest voor de hand liggende keuze. Ben je een turboblokje gewend, dan moet je je schakelmomenten aanpassen. In het heuvelachtige landschap waarin wij reden, moesten we regelmatig een versnelling terugschakelen om de snelheid er in te houden. Schakelen gaat met het voor Mazda typische korte pookje. De schakelwegen zijn kort en de versnellingen zijn strak en met veel gevoel in te leggen. Dat er wat meer geschakeld moet worden om gang te maken, is door deze versnellingsbak zeker geen straf. Toch gaat het toeren maken niet ten koste van het verbruik. Heuvel op, heuvel af, 120 kilometer per uur op de snelweg: het zou normaliter niet het recept zijn voor een laag testverbruik. Een blik op de verbruiksmeter was daarom een verrassing. Volgens de boordcomputer haalden we op een route van zo'n 150 kilometer een gemiddeld verbruik van 6 liter per 100 kilometer. In het vlakke wegennet in Nederland moet dat nog wat zuiniger kunnen, zeker als je er wat meer moeite voor doet dan wij deden. Trek je wat verder door in de versnellingen, dan hoor je de vier cilinders onder de motorkap wel brommen, maar het klinkt niet onaardig. Op cruisesnelheid is de Mazda2 plezierig stil. Enkel wind- en bandengeruis dringen door in het passagierscompartiment.
Dacia Sandero TCe 100 Bi-Fuel Comfort
Honda Jazz 1.5 i-MMD Hybrid Executive
Renault Clio TCe 100 R.S. Line
Nissan Micra 1.0 Tekna 100 pk
Suzuki Swift Sport 1.4 BoosterJet
Kia Rio 1.0 T-GDI ExecutiveLine
Volkswagen Polo 1.0 TSI Beats
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Titanium
Suzuki Swift 1.0 BoosterJet Stijl
Ford KA+ 1.2 Trend Ultimate
Citroën C3 1.2 PureTech Shine