Opgeteld de beste
In de persconferentie viel ons op dat er eens niet beweerd werd dat de auto een nieuwe benchmark is op allerlei vlakken. In het interieur - zeker op de achterbank - is de ruimte gemiddeld. Toch biedt de Mazda2 een combinatie van goede eigenschappen die bij veel concurrenten niet te vinden is. Dat het design belangrijk was bij de ontwikkeling is duidelijk merkbaar. In welke kleur je de auto ook bestelt, het is altijd een kek karretje en - hoewel het natuurlijk relatief is - misschien wel de mooiste in z'n klasse. Ook op motorisch gebied durft Mazda een andere weg in te slaan. Als je het niet erg vindt om wat vaker de versnellingspook ter hand te nemen, is de anderhalve liter grote benzinemotor een fijne metgezel. Daarbij is eenvoudig zuinig te rijden, zonder in te boeten op een rappe rijstijl. Hét unique selling point van de Mazda2 is zijn rijgedrag. Sturen gaat met een hoop gevoel en het onderstel is een perfecte balans tussen sportiviteit en comfort. Voor 14.490 ben je eigenaar van de instapper, maar door de beperkte meerprijs van de luxere én sterkere 90 pk-variant, is dat de versie die je wilt hebben. Wil je alle luxe en veiligheidssystemen, dan zul je de GT-M moeten bestellen met daarbij het Driver Pack. Enige optie - buiten de lak - is dan nog de witlederen bekleding. Voor de particulier ben je dan voor 20.490 euro klaar. De leaserijder kan kiezen voor een speciaal op die markt gerichte versie: de Skylease GT. Deze heeft alle opties - behalve metallic lak - en kost 18.990 euro, met de 90 pk sterke benzinemotor. Met die motorisering is de auto tevens goed voor 20% bijtelling. De nieuwe Mazda2 is op geen één vlak de allerbeste in zijn klasse, maar gemiddeld durven wij wel aan dat de auto beter scoort dan zijn concurrenten. De ervaring van Mazda met kleine én sportieve auto's komt in de nieuwe generatie Mazda2 tot uiting. Dat hij zeker nog succesvoller wordt dan zijn voorgangers, is ons inziens niet meer dan logisch.
- Erg goede rijeigenschappen
- Luxueus aan te kleden voor een schappelijk bedrag
- Fraai design
- Harde bovenkant dashboard
- Motorkarakter behoeft veel schakelen
- Krappe ruimte op de achterbank
Dacia Sandero TCe 100 Bi-Fuel Comfort
Honda Jazz 1.5 i-MMD Hybrid Executive
Renault Clio TCe 100 R.S. Line
Nissan Micra 1.0 Tekna 100 pk
Suzuki Swift Sport 1.4 BoosterJet
Kia Rio 1.0 T-GDI ExecutiveLine
Volkswagen Polo 1.0 TSI Beats
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Titanium
Suzuki Swift 1.0 BoosterJet Stijl
Ford KA+ 1.2 Trend Ultimate
Citroën C3 1.2 PureTech Shine