Meer blauw op straat!
Ford en autosport zijn al decennia aan elkaar verbonden. De successen op Le Mans en als motorleverancier in de jaren '60 spreken boekdelen, maar ook in de rallysport heeft het merk een rijke historie. Al in de jaren '30 werden de eerste overwinningen in deze tak behaald, maar ook in de jaren na de oorlog bleef Ford overwinningen halen met auto's als de Cortina, Escort, Focus en de Fiesta. Van veel van deze rallykanonnen verscheen ook een versie die bij de dealer om de hoek te bestellen was. Wie herinnert zich niet de dikke Escort Cosworth met zijn enorme achtervleugel, vierwielaandrijving en ruim 200 pk?
Toen de Focus ten tonele verscheen, rolden enkel nog voorwielaangedreven sportieve varianten van de band. Van de voorgaande generaties kwam er nog een RS, maar tot dit jaar moesten we het doen met een ST. Maar... nu is er dan weer een Focus RS. Toch is het recept anders dan zijn directe voorgangers. Niet langer worden de krachten enkel verdeeld over de voorwielen en de vijfpitter van de vorige generatie is nu ingeruild voor dezelfde viercilinder die we vinden in de nieuwe Mustang. Of hij nog net zo spectaculair is, blijkt uit een test met dit blauwe bommetje.
Hyundai i30 Fastback N 2.0 T-GDI N2
Seat Leon Cupra R
Audi A3 Sportback 35 TFSI S Edition
MINI Cooper S 5-deurs
Nissan Leaf e+ 62 kWh Tekna
Audi A3 Sportback e-tron 1.4 TFSI S tronic Ambition Pro Line Plus
BMW 1 Serie 118i Luxury Line
Honda Civic Type R GT
Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style
Mercedes-Benz A-klasse 250 e Business Solution AMG Limited
2022 - Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale
2018 - Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business
2018 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 182 ST-Line
2015 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost Titanium
2014 - Ford Focus 1.5 EcoBoost (182 pk) Titanium
2013 - Ford Focus Electric Titanium
2012 - Ford Focus Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium
2012 - Ford Focus ST 2.0 EcoBoost ST-3
2012 - Ford Focus 1.0 EcoBoost
2011 - Ford Focus Sedan 1.6 EcoBoost Titanium