Ondergeschikt
Bij een auto als deze is het uiterlijk en het interieur van ondergeschikt belang. Datgene wat echt telt, is wat er onder de motorkap ligt. Niet langer vind je daar een vijfpitter, maar een geblazen viercilinder motor die zijn voorganger ruim overtreft met een totaal van 350 pk op alle wielen. Ook in dat laatste is nieuwste RS uniek ten opzichte van zijn voorgangers - hoewel het wel historisch verantwoord is gezien de Escort Cosworth uit de jaren '90. Dankzij aandrijving op vier wielen zijn de 350 paarden onder de motorkap niet overbodig en heb je geen last van een torderend stuurwiel als je alle krachten vol los laat.
Ook in bochten laat de Focus RS zich gewillig besturen met het gas. Voor de enthousiaste bestuurders onder ons is er zelfs de drift-mode. Met een druk op de knop stuurt de auto meer vermogen naar de achterwielen, zodat je al driftend bochten rondt. Omwille van het behoud van de straatbanden waarvan onze Focus is voorzien, hebben we dit maar niet geprobeerd. Toch is het spektakel dat de auto biedt in de 'normale' stand al indrukwekkend. Op- en afritten van de snelweg worden een vorm van vermaak, waarbij het gevoel in het stuurwiel bovengemiddeld is en de grip uitermate goed is. Moet je uiteindelijk toch in de ankers, dan geven de Brembo-remmen je een hoop vertrouwen.
Hoewel de auto niet zo strak is als een échte rallywagen, voelt het wel alsof je met wat simpele aanpassingen zo kunt meedoen met een rallykampioenschap. Zeker als je hem via de verschillende rijmodi op 'sport' of 'circuit' zet. Dan worden de hulpmiddelen wat meer uitgezet en is het onderstel prettig hard om bochten nog sneller te nemen. Daarbij wordt ook de stuurinrichting aangepast. In de normale stand is de besturing direct, maar comfortabel. Zet je hem in welke andere stand dan ook, dan wordt deze extreem gevoelig en deze keuze vergt wat gewenning; In de praktijk is dit erg prettig om snel bochten te ronden, maar op de snelweg is het wijzigen van de rijmodus niet prettig en stuur je al snel richting een andere rijbaan.
Hyundai i30 Fastback N 2.0 T-GDI N2
Seat Leon Cupra R
Audi A3 Sportback 35 TFSI S Edition
MINI Cooper S 5-deurs
Nissan Leaf e+ 62 kWh Tekna
Audi A3 Sportback e-tron 1.4 TFSI S tronic Ambition Pro Line Plus
BMW 1 Serie 118i Luxury Line
Honda Civic Type R GT
Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style
Mercedes-Benz A-klasse 250 e Business Solution AMG Limited
2022 - Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale
2018 - Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business
2018 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 182 ST-Line
2015 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost Titanium
2014 - Ford Focus 1.5 EcoBoost (182 pk) Titanium
2013 - Ford Focus Electric Titanium
2012 - Ford Focus Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium
2012 - Ford Focus ST 2.0 EcoBoost ST-3
2012 - Ford Focus 1.0 EcoBoost
2011 - Ford Focus Sedan 1.6 EcoBoost Titanium